78] Digitális média és történetmesélés a felsőoktatásban
választhatja meg a perspektívát, valamint az adatok megtekintésének sorrendjét.
Ez a rugalmasság segíthet az olvasóknak abban, hogy megtalálják saját értelmezé¬
süket a vizualizációban (Thudt et al., 2018).
A narratív keretben történő adatábrázolás összetett tevékenység. Chevalier, Tory,
Lee, Van Wijk, Santucci, Dörk és Hullman (2018) kilenc szakemberrel, köztük ku¬
tatókkal, grafikusokkal és újságírókkal felvett félig strukturált interjúk alapján re¬
konstruálta az adatvezérelt történetmesélés folyamatát. Megállapították, hogy az
adatvezérelt történetmesélés komoly kooperációs feladat, amelyhez számos ké¬
pesség, alkalmazás ismerete és kooperációs készség szükségeltetik. Mint minden
kutatásban, itt is az anyaggyűjtéssel, -tisztítással és -értelmezéssel indul a munka.
A kreatív csapatnak kutatási-közéleti relevanciát és az adathalmazban kapcsolódási
pontokat kell találni ahhoz, hogy a megfelelő megközelítés megszülessen, amelyen
keresztül az adatok összefüggéseit feltárják. A megfelelő ábrázoláshoz szükséges az
is, hogy a team a vizualizációtípusokkal kísérletezzen, és azokat kontextusban he¬
lyezze el. Az adatokkal foglalkozó teamnek és a történetmeséléssel foglalkozó csa¬
patnak szoros együttműködésben kell dolgozni a kívánt hatás eléréséhez (6. ábra).
Explore data Director & producer
Data collector Data analyst
Settings
Ethics Time
Raw Data Data Excerpts ni 2 : a
Target audience
Legal Cost
e issues
Collect & clean Analyze & extract
J Medium
/
+
Make logical X
Seek data connections /
ft
“
Scripter Editor Presenter & audience
ER en input
phone
Story pieces Plot pme Story material eis Shared story +- +) Perceived story !
Build Share a
presentation story KL Jai
Order story pieces er, to input
Make a story Tell a story
6. ábra: A történetmesélés folyamata az ötlettől a nyilvánosságra hozott vizualizacidig
(Chevalier et al., 2018, p. 157)
A megjelenítés kardinális kérdése, hogy a lényeges komponenseket milyen formában
emeljék ki, hol helyezzék el azokat, és milyen színnel, formával hangsúlyozzák az
elemeket. A folyamathoz az adatkeresésért, -elemzésért, -szerkesztésért, valamint
a verbális és vizuális megjelenítésért felelős személyek mellett a digitalizációhoz
is értő programozó informatikusokra is szükség van. A folyamat első lépésétől az