OCR Output

II. Történetmesélés az információs korban | 47

Az I. ábra egy filmből vett szeánszjelenettel idézi meg azt a kollektív pedagógusél¬
ményt, amikor a kényszertávolléti oktatás videóhívásából eltűntek a tanulók.

< AT
TAKE À SEAT.
AND HAVESOME SNACKS

2.ábra: Vendégváró nagymama (Facebook, Sguatting Slavs in Tracksuits csoport)

A 2. ábra azt a nosztalgikus hangulatú történetet hívja elő a kelet-európai befoga¬
dókból, ahogy a kendős nagymama szegényes kis otthonában gazdag lakomával
tukmálja unokáját.

A politikai kommunikáció is alkalmazkodott a közösségi média közlésfor¬
máihoz. Közéleti személyek valamint politikusok napi szinten osztanak meg
mikronarratívumokat, személyes fotókat vagy rövid videókat közösségimédia-ol¬
dalaikon. Példa erre a magyar miniszterelnök stábjának közösségi médiában foly¬
tatott kommunikációja. A miniszterelnök bejegyzései egy részében megszemélye¬
síti akormányzati intézkedéseket, és azokat népszerűsíti. Orbán Viktor bejegyzései
másik részében a nép egyszerű gyermeke karaktertípust idézi meg, aki találkozik
az emberekkel, és erősíti ezzel azt az érzést a beftogadóban, hogy ő is közéjük való.
A politikus hétköznapi kalandjai sorozatelven jelennek meg a közösségi médiá¬
ban. A feltöltött képek és videók mintegy 9096-ban az átlag magyar középosztállyal
való interakcióit mutatják be, gyakran hungarikumnak számító ételek és italok fo¬
gyasztása közben. Ilyen például, amikor a miniszterelnök lángost eszik, vagy azok
a képek, amikor a magyarokra jellemző téli vagy nyári ételkészítő rituálékon vesz
részt aktívan. A miniszterelnök kolbásztöltéséről, kovászosuborka-elrakásáról vagy
disznóvágásáról (3. ábra) elhíresült fotók mémként keringenek a közösségi médi¬
ában és a közvélemény szélsőséges reakcióit is kiváltják akommentszekciókban.