OCR Output

8. HASONLÓSÁGOK ÉS KÜLÖNBSÉGEK...

A tanórai szemléltetés során további változás a kisgyermekekhez
képest, hogy a nagyobbak kognitív fejlődése miatt egyre kevésbé van
szükség a konkrét, tárgyi eszközökre, és egyre több képet, kártyát,
szókártyát", szimbólumot használhatunk, hiszen a nagyobb gyerekek
a konkrét valóságtól elvonatkoztatva a jelzésszerű jelentések megértésére
is képesek. Továbbra is mindig ügyelni kell azonban arra, hogy a jelentés
valóban egyértelműen azonosítható legyen.

8.3. GYAKORLÁS

Az életkorból adódóan változik a gyakorlás menete. A legkisebbek esetében
egyszerre maximum 6-8 új szót — optimálisan kb. 4 új nyelvi panelt — lehet
bemutatni és a gyakorlással rögzíteni. A 10-17 évesek esetében fokozatosan
növelni lehet az egyszerre bemutatott elemek számát. Míg a legkisebbek¬
nél érdemes egy tanóra, tanítási egység alatt csak egy új blokkot bevezetni,
addig a nagyobbaknál növelhetjük a tanítandó elemek számát, illetve egy
egység alatt több, új elemet tartalmazó blokkot is beiktathatunk, majd eze¬
ket egybeolvasztva gyakorolhatjuk.

A gyakorlás módja is megváltozik az idősebbeknél. Építhetünk arra,
hogy a kamasz és ifjú nyelvtanulók fejlettebb tanulási stratégiákkal ren¬
delkeznek — egyeseket éppen a dialógus alapú tanítás során alakítot¬
tak ki -, ami lehetővé teszi az órai módszerek skálájának szélesítését is.
A dialógusok gyakorlására továbbra is a szerepjáték a legjobb, de emel¬
lett egyéb, akár írásos gyakorlási módokat is bevezethetünk. Érdemes
a dialógus alapú órákat fokozatosan kiegészíteni olyan órákkal, ahol
a megtanult szerkezetekhez további, cserélhető elemeket tanítunk —
ezzel érjük el a folyamatos szókincsbővítést -, illetve megkezdhetjük
a módszeres nyelvtantanítást, a korábban panelekben tanított nyelvtani
anyag szintetizálását, rendszerezését, a paradigmák összegyűjtését, az
összefüggések feltárását. Ez jelentheti a továbblépést is a dialógus alapú
szóbeli kezdő szakaszból: egy minimális, de jól begyakorolt, rögzített
magyar nyelvi kompetencia megszerzése után a továbbiakban megmarad
a párbeszédes bemutatás az anyag prezentálására és gyakorlására, de
fokozatosan beépül a tanítási órákba az olvasás mint az ismeretszerzés,

1! A szókártyák sikeres felhasználásról vö. Pelcz—Szita 2012

+ 94e