OCR Output

7. A DIALÓGUS ALAPÚ NYELVOKTATÁS

szituációs játékokban, teljes kommunikációs helyzetekben, nem pedig
abból kiragadva, a rendszer szintjén" (Nagyházi 2008).

Az első formák tanulásához éppen az iskolai szituációk adnak segítsé¬
get: játszhatunk pl. szerepjátékot a gyerekekkel a Milyen órán vagyunk?
kérdés segítségével. A nyelvtanár olyan felszólításokat mond, amelyek
egy-egy tanórára jellemzők (pl. Vedd elő a könyved! Vedd elő a vonal¬
zót! Olvasd el a feladatot! Számold ki az eredményt! stb. — Milyen órán
vagyunk?), a gyerekek pedig kitalálják, milyen órán vagyunk. Az elsőd¬
leges cél a megértés, de később átadhatjuk az utasítás feladatát is a ne¬
kik: kártyákon kioszthatjuk a tanórák nevét, majd a kiválasztott tanuló
mondja az utasításokat. Játszhatunk testnevelésórát is, ahol a gyerekek
adják az instrukciókat, a többiek pedig elvégzik azokat (pl. áll fel, ülj le,
fordulj meg stb.). Így lesz lehetőségünk arra, hogy olyan nyelvi eleme¬
ket is megtanítsunk — mégpedig egészlegesen, nyelvtani magyarázat,
a nyelvi elemek alaki viselkedésének vizsgálata nélkül —, amelyek eseté¬
ben túlságosan sok az eltérés az analógiától, túlságosan sok a kivétel, és
emiatt nehéz a rendszer, a paradigmasor önálló felfedezése. Dóczi (2015)
Hunstont (2002) idézve hangsúlyozza az ún. sablonnyelvtan használatá¬
nak előnyét a nyelvtanításban: a szerkezetekben tárolt és így közvetített
grammatikai formák pontosabban rögzülnek, a gyakori használat miatt
pedig könnyen felidézhetők lesznek, emellett teret adnak a nyelvhaszná¬
lói kreativitásnak is, éppen tartalmi változtathatóságuk miatt.

Mindez nem zárja ki azt, hogy célzottan tanítsuk a rendszert is: vá¬
laszthatjuk azt a megoldást, hogy egy-egy paradigmát vagy jelenséget
a használatban törtent elsajätitäs, a dialögusok begyakorläsa utän szinte¬
tizálunk, kiegészítünk még hiányzó formákkal, így a rendszert is teljessé
tesszük. Érdemes ebben figyelembe venni a gyerekek életkorát, az elvont
gondolkodás szintjét, mennyiben alkalmasak elvont grammatikai fo¬
galmak megértésére. A gyakorlati tapasztalat azt mutatja, hogy egyes,
a nyelvi szabályosságok iránt fogékony nyelvtanulók maguk is felfedezhe¬
tik a használat során a rendszerszerűséget, pl. az igeragok paradigmáját
vagy a birtokos személyjelek és az igeragok hasonlóságát. Ezzel a nyelvi
elem rögzülése is könnyebb, és a felfedezés, felismerés öröme motivációs
erőként hat, további tanulásra ösztönöz.

10 "A nyelvi elemek tanításának módszereiről vö. Nagyházi 2008.

+ 90 +