- Titre
- Magyarnyelv-tanítás gyermekeknek
- Title (EN)
- Teaching Hungarian to Children
- Auteur
- Schmidt Ildikó | Nagyházi Bernadette
- Peer review
- Bak Mónika | Tóth Csilla
- Date
- 2020
- Place
- Budapest
- Résumé
- A magyar mint idegen nyelv tanítása nagy múltra tekint vissza a felnőttek körében. Számos tankönyv és módszertani útmutatást adó munka született már e téren. A gyermekeknek szánt tankönyvek száma lényegesen alacsonyabb, ugyanakkor megfigyelhető, hogy folyamatosan gazdagodik az elektronikus tananyaggyűjtemények kínálata. A fiatalabb korcsoport magyarnyelv-tanításához kapcsolódó módszertani megközelítéseket feldolgozó munkák eddig többnyire szakfolyóiratok tanulmányaiként jelentek meg. E könyv szerzői arra tesznek kísérletet, hogy néhány olyan módszertani alapelvet mutassanak be, amelyek a kommunikatív kompetencia fejlesztését tartják szem előtt. A kötetben a nyelvtanítás sokszínű metodikai tárházának csak néhány elemével foglalkozunk, de bízunk abban, hogy megközelítésünk alkalmas arra, hogy a magyar nyelvvel ismerkedő, különböző életkorú gyermekeknek megkönnyítsük a nyelvtudásuk kiépítéséhez vezető kezdeti lépéseket.
Könyvünkben az olvasó megismerkedhet a különböző tanulói csoportokkal és sajátosságaikkal. Bemutatjuk a nyelvtanítás–nyelvtanulás mint összetett folyamat komplex modelljét, amelyben kitérünk annak központi elemére, a motivációra is. A továbbiakban a kommunikatív kompetencia fogalmát járjuk körbe, majd a nyelvi készségek osztályozását és fejlesztési útjait vázoljuk. A kötetben elsősorban az óvodás- és iskolás korosztályú gyermekek magyarnyelv-tanítására összpontosítunk, mivel az ő esetükben a nyelvi fejlődésben a nyelvelsajátítás dominál. Az írásbeliség megjelenésével lassú átmenettel megjelenik a nyelvtanulás is. A kommunikatív kompetencia fejlesztésének lehetőségeként a dialógus alapú nyelvoktatásról olvashatunk bővebben. Ezt követően a jelenleg elérhető tankönyveket és tananyaggyűjteményeket vesszük számba, és a hiányzó tankönyvtípusok azonosításával jövőbeli kiadványok tervét villantjuk fel. Az utolsó fejezetben kitekintünk az ifjú korosztály tanításának – a kisebbekétől eltérő – módszertani jellemzőire, vagyis az ő körükben hogyan használhatóak a kisebbeknél bemutatott tanítási technikák.
Az egyes fejezetek végén néhány összefoglaló kérdés segíti az olvasottak átismétlését, megjegyzését és továbbgondolását.
- Summary (EN)
- Teaching Hungarian as a foreign language has a long history among adults. Many textbooks and works providing methodological guidance have already been published in this field. The number of textbooks intended for children is significantly lower. However, at the same time, it can be observed that the range of electronic teaching materials’ collections has continuously been enriched. Until now, works dealing with methodological approaches related to teaching Hungarian to the younger age groups have mostly been published as studies in linguistic journals. The authors of this book attempt to present some methodological principles that focus on developing communicative competence. We deal with only a few elements of the diverse methodological repertoire of language teaching suitable for facilitating the initial steps for children at different ages, leading them further in developing their Hungarian language skills.
In our book, the reader can get to know the different groups of students and their characteristics. We present the complex model of language teaching and language learning as an intertwined process and discuss its central element: motivation. Following this, we will explore the concept of communicative competence and then outline the classification and development paths of language skills. In the volume, we primarily focus on teaching Hungarian to preschool and school-aged children, since language acquisition dominates their language development. With the emergence of literacy, language learning also appears with a low pace transition. You can read more about dialogue-based language teaching as a possible method to develop communicative competence. Further on, we examine the currently available textbooks and collections of teaching materials, and by identifying the missing textbook types, we envision a plan for future publications. Finally, we look at the methodological characteristics of the teaching youth, which differ in many sense from the younger ones. We show how the teaching techniques presented earlier by younger age groups, can be used in youth classes.
At the end of each chapter, summary questions help the readers to review the content, memorise it and think about its relevance in everyday teaching practice.
- Éditeurs
- L'Harmattan
- Co-publisher
- Károli Gáspár Református Egyetem
- Type of publication
- monográfia
- Field of science
- Nyelvoktatás és nyelvtanulás / Education and learning of languages (12839)
- Mots clés
- magyar mint idegen nyelv | óvodás gyermekek | iskolás gyermekek | módszertan | kommunikatív kompetencia | nyelvtanulás | nyelvelsajátítás
- Format
- Text
- ISBN
- 978-963-414-632-2
- Series
- Károli könyvek. Jegyzet
- Langue
- magyar
- Edition
- Első kiadás
- Droits
- CC BY-NC-ND 4.0