7. A DIALÓGUS ALAPÚ NYELVOKTATÁS
Ezután a tanár átadja a kezdeményezést a tanulóknak, akik láncban foly¬
tatják a sort.
Ahhoz, hogy a tényleges kommunikáció örömét is átélhessék a nyelv¬
tanulók, lehetővé kell tenni a szabad partnerválasztást — igy a leírt algo¬
ritmus nem unalmas drillezéshez, hanem valódi kommunikációs hely¬
zetekhez vezet. Erre jó a Keress barátot! játék (4. ábra):
Én Péter vagyok. Leszünk barátok?
Ha a tanulók már jól ismerik egymást, tovább nehezíthetjük a feladatot.
Az új játék — Keresd a párod! — újabb dialógus bevezetésére ad lehető¬
séget. Olyan mondatszerkezetet sajátíthatnak el a gyerekek, amelynek
alapján számos további szituációban részt tudnak venni (pl. nemzetiség,
foglalkozás, állapotok megnevezése).
A játékhoz előre el kell készíteni a kártyákat, két-két névvel. Az első
lesz a neve annak a tanulónak, aki a kártyát húzta, a második embert kell
keresnie. Természetesen ezeket párban kell elkészíteni: Péter — Marci;
Marci - Péter stb. Akkor sem kell lemondanunk erről a játékról, ha a gye¬
rekek még nem tudnak olvasni: az óvodai jelekhez hasonló kártyákkal
ezt a problémát is kiküszöbölhetjük. Ebben az esetben a kártya tulajdo¬
nosának az első ábra a jele, és a második jelű társát kell megtalálnia.
Pl.
vár]! vág 9
(e ét 366 | LC ® (® ©
A játék megkezdése előtt be kell mutatni a párkereső kérdéseket és vá¬
laszokat a korábban ismertetett módon. Ezzel a feladattal az állító és
a tagadó mondatok használatát is automatikussá lehet tenni, de a tagadó
mondatokat csak akkor érdemes bevezetni és gyakorolni, ha az állító