7. A DIALÓGUS ALAPÚ NYELVOKTATÁS
köthető játék (vö. 7.5. fejezet). Ha ezt a lépéssort következetesen, minden
téma esetében megtartjuk, a gyerekek előre tudják, hogy a , tanulás" végén
játék következik, és érdemes megtanulni a párbeszédeket.
A dialógus alapú tanítás algoritmusát összegzi a 3. ábra. Az ábrában
-1. lépésként szerepel a beszédhelyzetek meghatározása, illetve 0. (azaz
kiinduló)pontként a dialógusok megírása. Ez a két lépés az előkészí¬
tés; érdemes ezeket a tanítási folyamat megkezdése előtt meghatározni
a teljes folyamatra. Természetesen mind a kiválasztott szituációk, mind
a tanítandó dialógusok változhatnak, ha az aktuális helyzet felülírja
a korábbi terveket. A tanórán öt lépésben megvalósítható a dialógusok
megtanítása. A sikert a sokszori szóbeli ismétlés, az állandó gyakorlás,
a minden tanulónak egyformán biztosított megszólalás, akommuniká¬
cióra természetes módon késztető feladatok és a sok játék jelentheti.
-1. beszédhelyzetek meghatárzása
1. dialógusok prezentációja
tanár — tanár
2. frontális gyakorlás:
tanár — diäkl; tanär — diák2; tanár — diák3 ...
3. gyakorlás láncban:
tanár — diák1 — diák2 — diák3 ...
4. páros gyakorlás:
diak1 — diák2; diák3 — diák4
5. játék:
teljes csoport, szabad beszélgetés
3. ábra: A dialógus alapú tanítás algoritmusa?
Ha a fentieket osztálytermi környezetben valósítjuk meg, érdemes
a megszokott elrendezésen változtatni. Mivel nem kell írni, nem kell
tankönyvet nézni — csak a fülünkkel tanulunk —, könnyen lemondhatunk
8 Nagyhazi (2018) alapjan.