OCR Output

7.5. SZÓKINCSTANÍTÁS A DIALÓGUSALAPÚ NYELVOKTATÁSBAN

a szokásos tantermi elemekről: egyszerűbbé és természetesebbé válnak
a dialógusok, ha a gyerekek nem asztalnál vagy padban, hanem körben
ülnek, pl. szőnyegen vagy kispárnákon, ahonnan könnyen felállhatnak,
mozoghatnak. Ez vélhetően felszabadítja a tanulókat, illetve így köny¬
nyebb életszerű, kommunikációra buzdító helyzeteket kelteni.

ÖSSZEFOGLALÓ KÉRDÉSEK A FEJEZETHEZ

1. Ismertesse a dialógus alapú nyelvtanítás algoritmusát!
Értelmezze a tanár órai szerepét a dialógus alapú nyelvtanításban!
3. Gyűjtsön olyan beszédhelyzeteket, amelyek természetes módon
késztetik kommunikációra a nyelvtanulókat!

7.5. SZÓKINCSTANÍTÁS A DIALÓGUSALAPÚ NYELVOKTATÁSBAN

Ha letesszük a voksunkat a dialógusban történő nyelvtanítás mellett,
érdemes a szókincstanítást is ezzel a módszerrel megvalósítani, és nem
szükséges hagyományos szókincsalapozásnak (mint pl. , egyke" szavak
bemutatása (Bárdos 2000), szótározás) megelőznie a párbeszédek be¬
mutatását. A már iskolába járó gyerekek esetében gyakran igen intenzív
szókincsfejlesztésre van szükség a nyelvi hátrány mielőbbi leküzdése,
a mielőbbi értés, a beszéd megindulása érdekében. A hagyományosnak
nevezhető szókincstanítási módszerek egy része (pl. szómezős szókincs¬
tanítás) egy ilyen helyzetben kevéssé célravezető. A dialógusokban törté¬
nő tanítás nem jelenti azt, hogy elvetnénk a szótanítás lehetőségét, nem
zárja ki ahagyományos szókincsfejlesztést, azzal együtt is alkalmazható,
és inkább a prezentáció és a gyakorlás területén jelent más jellegű meg¬
közelítést. Egy-egy egyszerű kérdés beiktatásával az egyes lexikai ele¬
mek is prezentálhatók, szemléltethetők dialógusban. A szótanítás során
azonban még fontosabb a , lecsupaszított", egyértelműen azonosítható
beszédhelyzet, különösen akkor, ha közvetítő nyelv támogatása nélkül
kell dolgoznunk. Fontos azonban, hogy a tanított szavakat mielőbb di¬
alógusba helyezzük, olyan beszédhelyzetekbe, melyek a gyermekek szá¬
mára relevánsak, amelyeket a gyerekek is élőnek éreznek.

+ S1 e