OCR Output

7.4. A DIALÓGUS ALAPÚ MAGYARNYELV-OKTATÁS ALGORITMUSA

ÖSSZEFOGLALÓ KÉRDÉSEK A FEJEZETHEZ

1. Mi a szóbeli kezdő szakasz? Mi jellemzi?
Hogyan függ össze a szóbeli kezdő szakasz és a dialógus alapú nyelv¬
tanítás?

3. Melyek a legfontosabb szempontok a tanítandó anyag tartalmának
kiválasztásakor?

7.4. A DIALÓGUS ALAPÚ MAGYARNYELV-OKTATÁS ALGORITMUSA

A dialógus alapú nyelvtanítás itt bemutatandó módszere kifejezetten a szó¬
beli kezdő szakasz számára készült, így egy feltételezett — teljesen kezdő —
nyelvtanítási helyzetben vázoljuk fel, hogyan lehet alkalmazni a folyamat
kezdeten egy kb. 12-20 hétre tervezett időszakban. Ugyanakkor a dialógus
alapú tanítás bármilyen más tananyag, nyelvkönyv, és bármilyen nyelvokta¬
tasi-nyelvtanuläsi helyzet esetén is eredményesen alkalmazható mint a pre¬
zentáció, a gyakorlás, a rögzítés eszköze akár csak egy-egy tanórán, vagy egy
teljes tanulási egység (pl. tanév, témakör), tanfolyam keretében. Bármilyen
formában is készülünk bevezetni a módszert, mind az előkészítéshez, mind
a megvalósításhoz segítséget ad a következő algoritmus."

7.4.1. TANANYAG-KESZITES, DIALÓGUSOK ÍRÁSA

A dialógus alapú tanítás megkezdéséhez első lépésként azoknak a szituá¬
cióknak és beszédszándékoknak a meghatározása szükséges, amelyeknek
a tanítása valóban értékes, a mindennapokban jól alkalmazható nyelvi
kompetenciához juttatja a gyermekeket. Figyelembe kell venni a célcso¬
port életkorát és összetételét, valamint a nyelvtanulási célt és a módszer
alkalmazására szánt időt.

A szituációk és beszédszándékok után következik az élőnyelvi, valós,
de nagyon rövid, legfeljebb két fordulópárból álló dialógusok kiválasztása,
megírása. A megszólalások hosszát és tartalmát minden esetben a célcso¬
port valós, élőnyelvi sajátosságaihoz kell igazítani, és érdemes figyelembe
venni a tanítás időpontjában a korcsoport számára releváns regisztereket,

7 Vo. Nagyhazi 2018.

+ 73°