OCR Output

6. HOGYAN TANÍTSUK IDEGEN NYELVKÉNT
A MAGYART - GYEREKEKNEK?

A magyar nyelv tanításához átfogó, a magyartanítás szegmenseit mód¬
szeresen, rendszerszerűen bemutató nyelvpedagógiai mű máig nem szü¬
letett, bár részrendszerek, egyes jelenségek és elemek tanításához mind
a magyar mint idegen nyelv szak- és tankönyvirodalma, mind hivatott
folyóiratai őriznek, nyújtanak módszertani segítséget, gyakorlati tapasz¬
talatokat." A fejezet címe Hegyi Endre 1967-es egyetemi jegyzetére utal
(Hogyan tanítsuk idegen nyelvként a magyart?), melyben a magyar nyelv
tanításának akkori, ma már csak részben érvényes körülményeihez iga¬
zodó magyarnyelv-pedagógiai nézeteit foglalta össze, és amelynek egyes
értékes, máig érvényes nézeteit a jelen módszertani mű is továbbviszi.
Ugyanakkor nem elegendő, hogy a gyermekeket tanító magyarnyelv-ta¬
nár ismerje tudatos anyanyelvhasználóként a magyar nyelvet, továbbá
ismerje a nyelvre és a nyelvoktatásra vonatkozó elméleti és módszertani
szakirodalmat; ezen túlmenően a megközelítést, a módszereket a célcso¬
port korának figyelembevételével — tanítóként — kell megválasztani.

6.1. NYELVTANULÁSI CÉL ÉS MOTIVÁCIÓ
FELNŐTT ÉS GYERMEK CÉLCSOPORTBAN

Felnőttek nyelvtanulását mindig valamilyen jól körülhatárolható, leír¬
ható, megfogható cél vezérli, amely lehet eszközjellegű vagy integra¬
tív. A magyarországi felnőtt magyaroktatásban gyakori mozgatórugó
a munkavállalás, illetve a felsősokú tanulmányok, melyekre igaz, hogy
a nyelvtanuló önként, többnyire lelkesen, motiváltan kezdi meg a tanu¬
lást. Ugyanígy erős motivációt jelenthet a származás, kötődés az előző
generációk nyelvéhez és kultúrájához, vagy egyszerűen az egyéni ér¬
deklődés. Természetesen a gyermekek célja a nyelvtanulással ugyanúgy

5 V6. Giay—Nador 1998; Szili 2004; Hegedtis—Nador 2006.

° 64 ¢