OCR Output

6.2. GYERMEKEK NYELVOKTATÁSÁNAK SAJÁTOSSÁGAI

rétegzett és komplex lehet, mint a felnőtteké. A gyermekek korai idegen
nyelvi fejlesztésének célja leggyakrabban a nyelv — valamilyen választott
idegen nyelv, mint pl. az angol vagy a német - iránti érdeklődés felkeltése
(Szépe), a jövőbeli nyelvtanulás előkészítése. A magyartanulás esetében
azonban a cél leggyakrabban az integrálódás a magyar iskolarendszer¬
be (Magyarországon belül) (Feischmidt-Nyíri, 2006), és ez a cél szé¬
les skálán mozoghat a szükségszerű rossz és a hazafias, származásbeli,
emocionális indíttatás között. Ezeket az indokokat azonban a gyermekek
gyakran nem ismerik, nem értik, vagy nem látják át. A motiváció pedig
kívülről jön: azt többnyire a szüleiktől, a felnőttektől kapják, ezért vál¬
tozatos erősségű egy-egy csoportban, és akár nagyon alacsony szintű
is lehet. Ezek a tényezők alapvetően meghatározzák azokat a módsze¬
reket, amelyek a gyermekek esetében sikerre vihetnek. Alapvetően más
módszereket kíván, ha a cél a beilleszkedés a magyarországi oktatási
rendszerbe, ami többnyire magyar származási háttér, magyarul beszélő
családi környezet nélkül történik, illetve a nem magyarországi nyelvta¬
nulás bármilyen egyéb céllal, mint pl. kisebbségi anyanyelv vagy szár¬
mazásnyelv (Nádor 2018) tanulása is. Ez utóbbiaknál a magyarul beszélő
környezet vagy család, az érzelmi kötődés a nyelvhez egyrészt könnyebbé
teheti a motiválást, de emellett az anyaországon kívüli, más nyelvű kör¬
nyezet más tempót, haladási menetet, témaválasztást is eredményez.

Munkánkban elsősorban a magyarországi nem magyar anya-/első
nyelvű, magyarul nem beszélő gyermekek nyelvi fejlesztésére koncent¬
rálunk.

6.2. GYERMEKEK NYELVOKTATÁSÁNAK SAJÁTOSSÁGAI

A gyermekkorúakat célzó nyelvtanítási-nyelvoktatási helyzet a nyelvta¬
nárt is módszertani koncepciója és eszköztára újragondolására készteti.
Nyilvánvaló, hogy ebben az esetben a felnőttekétől eltérő módszerekre
van szükség.

A tervezési szakaszban a nyelvtanárt korlátozza/korlátozhatja az esz¬
közrendszer (egyre bővülő, de) ma még nem eléggé széles kínálata, ezért
egy-egy adott helyzetben a nyelvtanárnak kell meghatároznia az egy egy¬
ségnyi idő (tanév, félév, hónap, esetleg teljes oktatási folyamat) anyagát és
haladási menetét, amelyben jelentősen el kell térni a felnőttek esetében