OCR Output

4.2. TANANYAGOK GYERMEKEKNEK

A tankönyvosztályozásban további szempont, hogy az adott tananya¬
got egynyelvű vagy kétnyelvű tanuló fogja-e a kezébe, vagyis magyar
mint idegen nyelvként vagy egy kétnyelvű ember magyar nyelvi kom¬
petenciájának fejlesztésére szolgál. Amíg a magyar mint idegen nyelv
tanulás során működik a KER szintrendszer által meghatározott keret,
addig kétnyelvű kompetencia mentén kevésbé megbízható.

A közoktatásban tanuló gyermekek, akiknek az oktatási intézmény
biztosít magyar mint idegen nyelv órát, a magyar mint idegen nyelv ta¬
nításának piacán megjelent tankönyvekből tanulnak. Ez kiegészül a pe¬
dagógus kreatív munkájával összeválogatott és legyártott tananyagok¬
kal, valamint a szaktárgyakhoz kapcsolódó segédkönyvek egy részének
alkalmazásával.

A nemzetközi iskolák korábban nagy erőket mozgósítottak a magyar
mint idegen nyelvi tananyagok kialakítása terén, így saját tanmenetet,
ahhoz kapcsolódó tananyagokat és oktatási segédanyagokat készíttet¬
tek. Ezekre a munkákra az iskoláknak egyedül, saját forrásból kellett
vállalkoznia, mivel nem létezett (most sem létezik) tanmenet, még csak
javaslat sem, amely segítségével a Magyarországra érkező és nemzetközi
iskolákban tanuló iskolaköteles külföldiek magyar mint idegen nyelv ok¬
tatása megoldható lenne. Az intézmények önerőből próbáltak létrehozni
tanmeneteket és tananyagokat, ami sokszor meghaladta hozzáértésüket,
lévén különbség a tanár és a tankönyvíró között. Jelenleg a tananyag ki¬
választása során felhasználják a már meglévő, magyar mint idegen nyelv
oktatásra megjelent könyveket. Erre főként a magasabb évfolyamokon
van lehetőség, mivel ezeket a kiadványokat felnőttek részére írták, ne¬
hezen alkalmazhatóak kisebb gyerekek esetében.

4.2. TANANYAGOK GYERMEKEKNEK

Egy 2017-2019 között magyar mint idegen nyelv tanárok bevonásával
készült felmérés eredményei alapján láthatóvá vált, hogy melyik tan¬
könyveket használják a pedagógusok (Schmidt 2019b). Ezek kerülnek
elsősorban bemutatásra, valamint azok, amelyeket speciálisan iskolás¬
korú gyermekek részére készítettek. Eltekintünk azon tananyagok bemu¬
tatásától, amelyek nem tartoznak bele ebbe a két körbe.

+ 39 +