OCR Output

3. A NYELVTANÍTÁS CÉLCSOPORTJAI ÉS HELYSZÍNEI

bevándorlókhoz, azzal a különbséggel, hogy kevésbé stigmatizált hely¬
zetből indulnak a beiskolázásuk pillanatában. Mivel a harmadik világ
országainál magasabb presztízsű államból érkeznek, a megítélésük több¬
nyire pozitívabb, és elfogadóbban viselkedik velük szemben a befogadó
közösség (Schmidt 2018a).

A harmadik országbeli bevándorlóknak, közülük pedig főként azok¬
nak, akik kevésbé tőkeerősek és a társadalmi státuszukból adódóan
kevésbé konszolidált életet tudnak biztosítani a gyermekeik számára,
marad a magyar közoktatás. Az integrációs mintázatok sajátos jegyeket
mutatnak, főként azért, mert a befogadó intézmények között jelentős
különbségek vannak a tárgyi, a személyi és támogatói légkör vonatko¬
zásában (vö. Schmidt 2019a).

A köznevelési és a nemzetközi iskolák tanulói a legkülönbözőbb nyel¬
veket beszélhetik. Az iskolák az oktatási nyelv(ek) mellett idegen nyelv¬
ként tanítanak egy-két nyelvet, az esetek nagy többségében az angolt,
a németet, a franciát vagy a spanyolt, és esetleg a magyart. (Ez utóbbi¬
ról a következő fejezetben részletesen esik szó.) Ezek mellett a nyelvek
mellett további idegen nyelvek tanítására nincs mód, így a különbö¬
ző beszélőcsoportok saját , iskolát" működtetnek, ilyen az arab (szír),
a holland, az izraeli, a kínai, a lengyel, a norvég, az orosz, a vietnámi.
(A felsorolás a teljesség igénye nélkül készült, egy 2008-2012 között
zajló kutatás során, amelynek alapgondolata Szépe György professzortól
származott, az adatfelvételt Schmidt Ildikó végezte, publikációra nem
került sor.) A szervezés bizonyos esetekben az anyaország segítségével
történik, bizonyos esetekben pedig a Budapesten élő közösség a fenn¬
tartó. Ezeket az iskolákat nevezi a szakterminológia hétvégi iskoláknak
(complementary education, Sunday school). A gyermekek itt hetente egy¬
szer-kétszer találkoznak hét közben vagy szombaton. A tananyag fóku¬
szában egyrészt a nyelvi fejlesztés áll, másrészt pedig igyekeznek követni
az anyaország tananyagát. Mód van év végi vizsgákra, amelyek igazolják,
hogy a diák teljesítette az előírt tananyagot. Így a hazájába történő visz¬
szatéréskor rögtön a megfelelő évfolyamon folytathatja a tanulmányait,
és nem kell osztályozó vizsgát tennie, vagy alacsonyabb osztályba visz¬
szalépnie.

+ 30°