OCR Output

3.2. A MAGYAR MINT IDEGEN NYELV OKTATÁSA

3.2. A MAGYAR MINT IDEGEN NYELV OKTATÁSA

Az integráció egyik sarkalatos kérdése a befogadó ország nyelvének
elsajátítása, ami Magyarországon hatványozottan jelentkezik, mivel
a lakosság túlnyomó többsége egynyelvű, nem jellemző a magas szintű
idegennyelv-tudás. A mindennapokban a kommunikáció magyarul Zaj¬
lik, így a hivatali ügyintézésben, az egészségügyben, a legkülönbözőbb
szolgáltatások igénybevétele során, amely alól egyedül a vendéglátás ké¬
pez kivételt, szükséges a magyar nyelv ismerete. Az oktatási és nevelési
intézmények jelentős többségében a magyar az oktatási nyelv, és még
a kéttanítási nyelvű iskolákban is többnyire a magyar a domináns nyelv.
Kivételt képeznek ez alól a nemzetközi iskolák, ahol a domináns oktatási
nyelv jellemzően nem a magyar. Az oktatási nyelv dominanciájából kö¬
vetkezik, hogy a közoktatásban és a nemzetközi iskolákban eltérő hang¬
súlyt kap a magyar mint idegen nyelv oktatása.

A közoktatásban elemi szükséglete az odaérkező gyermeknek, hogy
minél hatékonyabban és gyorsabban elsajátítsa a magyar nyelvet. A se¬
gítség mértéke, mint azt már korábban említettük, nagy eltéréseket mu¬
tat, viszont még a legnagyobb támogatást nyújtó iskolákban is roppant
erőfeszítést igényel a tanulók részéről a nyelvi integráció. Nem kifejezet¬
ten a mindennapi nyelvtudás elsajátítása jelent kihívást, hanem inkább
a szaktárgyi órákhoz kapcsolódó szókészlet és nyelvi formák megtanu¬
lása okoz nehézséget. Miközben a társadalmi beilleszkedés alapfeltétele
a magyar nyelv ismerete, az első nyelvi kompetencia további alakulása
meghatározó az absztrakt gondolkodás fejlődésében. Különösen addig,
amíg a második nyelvi kompetencia nem éri el a szaktárgyi órákon hasz¬
nált nyelv megértéséhez szükséges nyelvi szintet. Ha a gyermek az általa
használt mindkét nyelven - első- és második nyelv — képes a nyelvhez
kapcsolódó kommunikatív funkciókat kielégíteni, akkor valószínűsíthe¬
tő a kétnyelvűség kialakulása és a társadalmi beilleszkedés sikeressége
is. Az iskolába érkező gyermekeknél az első nyelvi kompetenciájukról
a pedagógusok nem sokat tudnak, nehezen lehet információt szerezni
erről. De mint azt láttuk, a sikeres nyelvelsajátításhoz és integrációhoz
szüksége van a tanulónak az első nyelven megszerzett kompetenciáinak
a mozgósítására. A diákok előzetes tudásának feltérképezésekor lénye¬
gesek a következő kérdések: a származási ország oktatási rendszere kom¬
patibilis-e a magyarországival, a diák az első nyelvén a literáció terén

+ 31°