Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000030/0000

A magyar szociológiai gondolkodás története 1990-ig

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Dupcsik Csaba
Title (EN)
The History of the Sociological Imagination in Hungary until 1990
Field of science
Szociológia / Sociology (12846), Történettudomány / History (12970), Eszmetörténet, szellemtörténet, tudomány- és technikatörténet / History of ideas, intellectual history, history of science and techniques (12981)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000030/0284
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 285 [285]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000030/0284

OCR

DUPCSIK CSABA: A MAGYAR SZOCIOLÓGIAI GONDOLKODÁS TÖRTÉNETE 1990-1G Utóbbira a számtalan lehetséges példa közül az egyik legszórakoztatóbb annak vizsgálata, hogy a szakértők (kutatásokkal is alátámasztott) meggyőződésévé vált, hogy az emberek túlnyomó többségének álmaiban nincsenek színek — de csak a fekete-fehér televíziózás fénykorában. (Murzyn 2008, Schwitzgebel 2002) De e kötetben talän stilszertibb Kemény Istvan munkäskutatäsaira (> 6.2.4 és 6.5.3) hivatkozni: amikor azt elemzi, hogy a felfele mobil munkäsok vilägkepeben a társadalom piramis alakú vagy inkább egy létra, amelyen fel lehet mászni, addig a mobilitásra nem törekvő munkások egy dichotóm, ők és mi-típusú világképet vallanak (Kemény 1990d/1971:158—-159) — számomra ez a , beépült tudásszociológia" alkalmazásának egy tanulságos példája. »Minden tudasszocioldgia és ideolégiakutatas kézponti problémaja minden gondolkodás és megismerés léthez kötöttsége" (Mannheim 1994/1927:8), és mivel ez a lét a weimari Mannheimnél hangsúlyozottan társadalmi lét — filozófiai »szarmazasu” megközelítése szociológiai elméletté válik. Az első pillantásra oly egyértelműnek látszó összefüggés implikációit követve azonban paradoxonok egész sorába futhatunk. A mannheimi paradoxonok egyike, hogy a tudás léthezkötöttsége Mannheim szerint a 18. század végén és a 19. század első felében felemelkedő konzervativizmus találmánya. Mannheim egyik leghatásosabb gondolata szerint ugyanis a konzervativizmus z tradicionalizmus (utóbbi ugyanis egyszerűen a meglévőhöz való ragaszkodás). A konzervativizmus ideológia, a modernizáció veszteseinek ideológiája, amely a racionalizálódás folyamatával (szimbolikusan) szembeszállva , felkarolta az irracionális életegyüttesek", tradíciók, hagyományok , ügyét." Majd Marx kreatív újítása következett: radikális modernizáció-/kapitalizmuskritikáját kombinálta a fejlődés igenlésével, sőt, ünneplésével. A marxi dialektikus materializmus, legalábbis a mannheimi értelmezésben, szintén a tudás léthezkötöttségének gondolatával operált, de a konzervatívokkal szemben a hagyományos, , irracionális életegyütteseket" nem védeni akarta, hanem elsöpörni. (Mannheim 1994/1927) Talán át tudjuk vágni magunkat az újabb mannheimi paradoxonon, ha , provokatívan" ezt kérdezzük: most akkor a (társadalmi) lét határozza meg a tudást, vagy az (e felismerés által nyert) tudás határozza meg a társadalmat? A válaszkísérlet előtt olvassuk el a mannheimi főmű, az Ideológia és utópia (1996/1928) bevezető gondolatát: ...korunk egyik anomáliájának kell tartanunk, hogy éppen azok a gondolkodási módszerek, amelyek révén a legfontosabb döntéseinket hozzuk, s amelyekkel politikai és társadalmi sorsunk felismerésére és irányítására törekszünk, nem tu* 284 +

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.22 MB
Permalink to jpg
022_000030/0284.jpg
Permalink to ocr
022_000030/0284.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu