4. KÍSÉRTÉSEK KORA. A MAGYAR PROTOSZOCIOLÓGIA A HORTHY-KORSZAK ELSŐ SZAKASZÁBAN
gyilkosság volt az uradalomban (Féja 1937:189). Egy magánbirtoknál sehol sincs
annyi botos, mint itt.
Maga a központ olyan, mint a gyarmat székhelye. Tündöklő úrilakok, fényes kaszinó,
rend, tisztaság és némaság. A béreslakások [...] gyarlók, földesek s még a külön konyha¬
rendszert sem sikerült teljesen megvalósítani. A kövér, kéjjel kérődző állatok faránál
sáppadt, sovány, rosszul táplált, gépszerűen mozgó béresek állnak. [...] Az egész üzem¬
ben van valami falanszterszerű. A nagybirtok régi patriarkális vonásai még külsőleg is
eltűntek. A majorokat számozzák, nevük nincsen, ha jönnek a vadászatok, az emberek
vízhatlan köpenyt kapnak [...] hátukon óriási számmal. (Féja 1937:189-190)
Póhalom - egy volt nagybirtok Endrőd határában, amelyet tizenöt kisgazda vett
bérbe. A vállalkozás eredményesnek bizonyult, a birtokokon jók a mennyiségi
és minőségi mutatók, közös a magtár, közösen tartanak kovácsot, közös marha¬
tartásba kezdtek. Féja először áradozott:
Amit Póhalmon láttam, minden szép volt, egészen estig. [Amikor is] a nagyiställöban
[...] az egyik sarokban rongyokba takart s szorosan összebújt embercsoportra [lett
figyelmes]. A vállalkozó kisgazdák béresei voltak.
A látvány megdöbbentett, mire a gazdák elmagyarázták a , helyi szokás" termé¬
szetét. Endrődön nem hozhatja ki a béres családját a tanyára. A béres ,bennkosz¬
tos" s kommenciót kap. Családja a faluban marad s megkapja a kommenciót, abból
él. Minden hónapban egyszer, vasárnap meglátogathatja családját s gyakorolhatja a
családi életet. Úgy egyéni, mint pedig kollektív szempontból megdöbbentő dolog ez,
de a gazdák távolról sem tartják annak. Ez a , szokás", s e szóval elintézik a dolgot.
Szokás? Ezek a béresek sokkal kegyetlenebb sorsban vannak, mint a jobbágyok voltak,
helyzetük a rabszolgákéhoz hasonló. (Féja 1937:167-168)
Miközben gyakorlatilag minden faluban rengeteg munkára váró helyi szegény
ember van, gyakori helyzet, hogy
[a] summasokat, lanyokat s olykor legényeket is, messze tájról hozzák, nehogy idő¬
közben a rossz bánásmód, vagy pedig a be nem tartott feltételek miatt megszökje¬
nek. Egyik csanádi óriásbirtok például csakis Matyóföldről hozat summásokat. (Féja
1937:76)
Matyöföldröl — azaz peldäul Tardröl (> Szabö Zoltän: A tardi helyzet, 4.4.1).
Van a fent vázoltnál rosszabb helyzet? Van — amikor még csak ki sem zsakmä¬