DUPCSIK CSABA: A MAGYAR SZOCIOLÓGIAI GONDOLKODÁS TÖRTÉNETE 1990-1G
a személyi kapcsolatok hálózata fennmaradt a konszolidált Horthy-korban is.
Tehát: teljes nézetazonosság vagy esetleg a radikalizmus terén kimutatható
, fokozati különbségek" jellemezték a jobboldal két irányzatát az irredentizmus,
az illiberalizmus, az antikommunizmus, az antidemokratizmus és az antiszemi¬
tizmus terén. A személyi kapcsolatokra jó példa Gömbös Gyula pályája, aki a
Horthy-korszak kezdetén a radikálisok kormánypárton belüli erős embere volt,
majd saját , fajvédő" párt alapításával kísérletezett, de még az 1920-as évek végén
visszatért a kormánypártba, ahol végül a miniszterelnöki posztot (1932—1936)
is sikerült megszereznie.
Igaz továbbá, hogy az 1930-as években a politikai rendszer egésze jobbra to¬
lódott, míg végül egy , látens (vagy rejtett) rendszerváltásba" torkollott — de erről
a következő fejezetben lesz szó." Ami itt és most, jelen kötet jelen fejezete
szempontjából érdekes:
s a Horthy-korszak politikai-társadalmi rendszerét a szélsőbaltól a liberá¬
lisokon át egészen a jobboldali radikalizmusig számos ideológiai alapról
lehetett kritizálni;
s és bár a korszak feszítő társadalmi problémáinak jó részét , örökölte", a vi¬
lágháborús vereség, a román megszállás, Trianon, majd később a gazdasá¬
gi világválság traumáival megterhelve, a helyzet kezelésének intézkedései,
eszközei, stílusa, nem egyszer elsikkasztása miatt a rendszer alapjában véve
„räszolgält” a kritikäkra.
Ez utóbbi, sommásnak tűnő kijelentést próbálja alátámasztani a jelenlegi, illet¬
ve részben a következő fejezet. Itt csak egy idézet álljon, mintegy a fejezet mot¬
tójaként, Móricz Zsigmond riportregényéből, amelyben egy paradigmatikus
magyar parasztember" " életét akarta megírni:
...én gyerekkoromba, legény koromba [a riportalany 1888-as születésű — D. Cs.] olyan
bóldog voltam, de olyan bóldog, hogy azt má ki se lehet gondolni. De akkor más is
bóldog volt. Az bóldog egy világ volt... De most mindenki boldogtalan. Mindenki az
égvilágon. El van rontva ez az ország [kiemelesek tőlem — D. Cs.], úgy ahogy van, az
egész istenség. Hát hogy van ez?... Mért romlott így el?... Hátha az emberi nép felébred
és azt mondja, nem jól van ez így, csináljuk másképpen... (Móricz é. n./1932:6)
126 Az utolsó bekezdésekben említett folyamatok részletgazdag elemzését lásd Ungváry Krisztián
kitűnő könyvében. (2012; recenzióm a könyvről: Dupcsik 2013b)
,Vágy támadt bennem, hogy megismerjem, megértsem és lerögzítsem ezt az életet, amely
voltaképpen az egész magyar világnak leghűbb, ezeréves alapja: egy paraszt élete." (Móricz
1932:5)