Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000030/0000

A magyar szociológiai gondolkodás története 1990-ig

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Dupcsik Csaba
Title (EN)
The History of the Sociological Imagination in Hungary until 1990
Field of science
Szociológia / Sociology (12846), Történettudomány / History (12970), Eszmetörténet, szellemtörténet, tudomány- és technikatörténet / History of ideas, intellectual history, history of science and techniques (12981)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000030/0100
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 101 [101]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000030/0100

OCR

DUPCSIK CSABA: A MAGYAR SZOCIOLÓGIAI GONDOLKODÁS TÖRTÉNETE 1990-1G a németeket kivéve valamennyi nemzetiség, tehát a népesség közel fele, rosszabb ,iskolakerülési" mutatóval rendelkezett, mint a magyarajkúak. (KSH 1894:312) s Mivel az átlagos állami iskolában lényegesen magasabb volt a diákok és a tanítók száma, az, hogy Kunfi csak az iskolákra számít költségeket, jobb esetben tévedés, rosszabb esetben manipuláció. s S még valami: az idézett számokból kikövetkeztethető, hogy valószínűleg a községi népiskolákban volt messze a legrosszabb tanító/tanuló arány (ha az állami népiskolákban egy tanítóra 59, a felekezetiben 69 gyerek jut — az átlag pedig 84, miközben az , egyéb" kategória alig haladja meg a 10%-ot) amivel a szerző nem sokat foglalkozik. Kunfi döbbenetes számokat ad a gyerekmunkáról — de sehol egyetlen definíció, hogy ez melyik korosztályra vonatkozik. Valamennyien tizenkét év alattiak lennének? 3.3 táblázat. Iskolatípusokra költött összeg, az összes közoktatási kiadás 96-ában, Kunfi 1908 alapján népiskolákra középiskolákra egyetemekre Magyarországon 33 55 12 Ausztriában 68 24 8 Poroszországban 76 18 6 A 3.3 táblázat ismét a Kunfinál , megzenésítve" (1908:562) szereplő adatokat tartalmaz, összeszedve és kiegészítve. A nemzetközi összehasonlítás nagyon érdekes, különösen az, hogy Magyarországon a közoktatási kiadások több mint fele a középszintre ment — de Kunfi említés nélkül hagyja ezt az összefüggést. Szintén egy, a főszövegből rekonstruált, Kunfi által nem összeállított táblázat (1908:562-563) a 3.4 sorszämü: 3.4 táblázat. Egy tanulóra jutó költségek a különböző iskolatípusokban, korona/fő, Kunfi 1908 alapján iskolatípus szám tanulók költség/fő (korona) állami népiskola 2046 316 005 50 állami polgári 139 19 206 286 állami közép (gimn. reálisk.) 77 19 143 384 állami felső kereskedelmi isk. 18 2110 343 állami felső lányisk. 16 3239 616 honvédtisztképző intézet 4 1096 2600 egyetemi jellegű főisk. 3 9502 1150 * 100 +

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
991.58 KB
Permalink to jpg
022_000030/0100.jpg
Permalink to ocr
022_000030/0100.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu