érdekeiket, mégis, senki által nem szándékolt módon, de végül létrehozzák a
 közérdeket — ha megfelelő intézményes mechanizmusok ezt elősegítik. Ilyen
 intézményes mechanizmust, az előző mondat többes száma ellenére, végül is
 csak egyet talált: a piac mechanizmusát. A piacon (vagy elvontabban, a piacgaz¬
 daságban, mint amilyen elvileg a modern kapitalizmus) mindenki azért jelenik
 meg, hogy anyagilag a legjobban járjon, a többi piaci szereplő rovására — de ha
 szabadon versenyeznek egymással, akkor kialakul a mindenki számára optimá¬
 lis ár, és haszonra azok tesznek szert, akik teljesítenek is. (Smith 1959/1776)
 Gördülékenyen működő modell, hiába mutatott rá azóta újra meg újra megszám¬
 lálhatatlan elemző, hogy egyrészt az esélyek sosem egyenlőek, a , szabadpiaci
 verseny" sosem teljesen szabad, és ha mégis ahhoz közelítene, az nemcsak , op¬
 timális árakat" eredményezhet, hanem tömeges munkanélküliséget, ciklikusan
 visszatérő válságokat, környezetpusztítást stb. is. Másrészt, a gazdaságon kívül
 még soha senkinek nem sikerült a piachoz hasonló integrációs mechanizmuso¬
 kat találni, pedig jópáran megpróbálták, elhihetik. Adam Smitht pedig a szoci¬
 ológusok elől lenyúlták a közgazdászok.
 
Alexis de Tocgueville. Roppant előkelő, arisztokrata családja gyűlölte nemcsak
 a forradalmat, " hanem bármilyen reformot, újítást, bármilyen jelenséget, amely
 a Napkirály kora óta jelent meg. Az ifjú Alexis azonban, bár forradalmár sosem
 lett, mégis a család fekete bárányának bizonyult, amikor elment Amerikába az
 ottani demokráciát? tanulmányozni. Tocgueville számára (1993/1835—1840) a
 demokrácia nemcsak politikai jelenség volt, tehát nemcsak arról szólt, hogy az
 emberek? választhatták meg a vezetőiket, hanem, mai kifejezéssel, egy sajátos
 társadalmi rendszer is. Magyarán: a közösség maga intézte az ügyeit, és csak
 annyi hatáskört adott az államnak, főleg szövetségi szinten, amennyit muszáj
 volt (tehát, ekkortájt legalábbis, nagyon keveset).
 
Kései művében Tocgueville (1994/1856) francia levéltárakban kutatott, és azt
 találta: európai hazájában a kormányzat már az Ancien Régime idején minden
 erőt elszívott a vidéktől (és a forradalom után az állam ereje csak növekedett a
 társadalom felett). Például egy vidéki templom tornyának megjavítása ügyében
 
 
37 Nem minden alap nélkül: Tocgueville apját csaknem kivégezték a Terror alatt.
 
38 Európában, egészen az Egyesült Államok létrejöttéig megkérdőjelezhetetlen alaptételnek vélték,
 hogy demokrácia csak egy városállamban jöhet létre, ahol a polgárok (szinte) teljes létszámban
 össze tudnak gyűlni egy téren. Noha Tocgueville útja idején, az 1830-es években Amerikában
 már negyedik évtizede működött a demokrácia, elméleti szempontból még mindig nem számoltak
 el ezzel az anomáliával.
 
39 Bocsánat: a fehér bőrű férfiak. A fekete vagy afroamerikai rabszolgáknak nem volt választójoga,
 a pár százaléknyi szabad feketének a gyakorlatban nem volt tanácsos élnie e jogával, az indiánok
 (pardon: amerikai őslakosok) 1920-ig még amerikai állampolgárságot sem kaptak. Női választójog?
 Az 1830-as években ez még sci-finek számított.