2. A KIEJTÉS TANULÁSÁT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK
Kenworthy (1987) szerint a hihető akcentus értékesebb a tökéletes ki¬
ejtésnél, hiszen a nyelvtanuló nem anyanyelvi beszélője a célnyelvnek,
így nem is hihető az, ha nincs akcentusa. Az akcentus segítségével tu¬
lajdonképpen megőrizheti saját identitását. Az akcentus kérdése más
szempontból is érdekes lehet, hiszen minden nyelvnek megvannak a ti¬
pikus hangtani jegyei, általa könnyen felismerhető a beszélő anyanyelve.
Ez pedig segítheti is a kiejtéstanulás folyamatát, hiszen a nyelvtanár fel
tud készülni a várható kiejtési nehézségekre, és úgy tudja alakítani a kiej¬
tésgyakorlás menetét, hogy az személyesen fókuszál az adott akcentussal
rendelkező nyelvtanulóra, azaz tervezhetővé válik a kiejtéstanítás.
2.2.3. A nyelvi környezet
A nyelvi környezet hatása vitathatatlan, hiszen a célnyelvi környezet
adottságai nem pótolhatók nyelvórák keretében, még anyanyelvi tanár
közreműködésével sem. Célnyelvi környezetben a nyelvtanulónak kor¬
látlan lehetősége van a különféle, autentikus kommunikációs minták
elsajátítására. Személyiségétől és motivációjától függően hallgathatja és
használhatja a nyelvet az utcán, üzletekben, célnyelvi ismerősei körében.
Ez a fajta nyelvi támogatás nagyban kiegészíti a nyelvórán tanultakat,
nem beszélve a hallásértés és kiejtés gyorsabb ütemű fejlődéséről. Ha van
lehetőségünk (és élünk is vele) gyakorolni, többet hallhatjuk a nyelvet,
és több alkalommal próbálhatjuk ki kiejtésünket is. A célnyelvi beszélők
reakciói, esetleges pozitív vagy negatív visszacsatolásai pedig jó irányba
vezethetik a nyelvtanulás teljes folyamatát, és nem utolsó sorban fel is
gyorsíthatják azt.
Ugyanakkor az sem lehetetlen, hogy valaki nem célnyelvi környezetben
közel hibátlan kiejtést sajátít el. Ennek az oka, egy nehezen megfogható
jelenség: a nyelvérzék, azaz a nyelvtanulásra való alkalmasság (language
aptitude), mely nyelvi és nem nyelvi adottságok meglétét jelenti. (Bárdos
2000: 236-237.) Ilyen tényező az intelligencia, de része a tanulási stílus
és stratégiák, az attitűd és a motiváció is (ismét).