OCR Output

2. A KIEJTÉS TANULÁSÁT BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐK

2.2.2. Az akcentus

Kenworthy (1987) szerint a hihető akcentus értékesebb a tökéletes ki¬
ejtésnél, hiszen a nyelvtanuló nem anyanyelvi beszélője a célnyelvnek,
így nem is hihető az, ha nincs akcentusa. Az akcentus segítségével tu¬
lajdonképpen megőrizheti saját identitását. Az akcentus kérdése más
szempontból is érdekes lehet, hiszen minden nyelvnek megvannak a ti¬
pikus hangtani jegyei, általa könnyen felismerhető a beszélő anyanyelve.
Ez pedig segítheti is a kiejtéstanulás folyamatát, hiszen a nyelvtanár fel
tud készülni a várható kiejtési nehézségekre, és úgy tudja alakítani a kiej¬
tésgyakorlás menetét, hogy az személyesen fókuszál az adott akcentussal
rendelkező nyelvtanulóra, azaz tervezhetővé válik a kiejtéstanítás.

2.2.3. A nyelvi környezet

A nyelvi környezet hatása vitathatatlan, hiszen a célnyelvi környezet
adottságai nem pótolhatók nyelvórák keretében, még anyanyelvi tanár
közreműködésével sem. Célnyelvi környezetben a nyelvtanulónak kor¬
látlan lehetősége van a különféle, autentikus kommunikációs minták
elsajátítására. Személyiségétől és motivációjától függően hallgathatja és
használhatja a nyelvet az utcán, üzletekben, célnyelvi ismerősei körében.
Ez a fajta nyelvi támogatás nagyban kiegészíti a nyelvórán tanultakat,
nem beszélve a hallásértés és kiejtés gyorsabb ütemű fejlődéséről. Ha van
lehetőségünk (és élünk is vele) gyakorolni, többet hallhatjuk a nyelvet,
és több alkalommal próbálhatjuk ki kiejtésünket is. A célnyelvi beszélők
reakciói, esetleges pozitív vagy negatív visszacsatolásai pedig jó irányba
vezethetik a nyelvtanulás teljes folyamatát, és nem utolsó sorban fel is
gyorsíthatják azt.

2.2.4. A nyelvérzék

Ugyanakkor az sem lehetetlen, hogy valaki nem célnyelvi környezetben
közel hibátlan kiejtést sajátít el. Ennek az oka, egy nehezen megfogható
jelenség: a nyelvérzék, azaz a nyelvtanulásra való alkalmasság (language
aptitude), mely nyelvi és nem nyelvi adottságok meglétét jelenti. (Bárdos
2000: 236-237.) Ilyen tényező az intelligencia, de része a tanulási stílus
és stratégiák, az attitűd és a motiváció is (ismét).