II. A KÖZIGAZGATÁS TÁRSADALMI MEGÍTÉLÉSE A MODERN KORBAN
nemzetek feletti szervezetek hogyan lesznek képesek a jelenleg fenntart¬
hatatlan gazdasági-társadalmi kihívásokra fenntartható válaszokat adni.
Mindez érinti a nemzeti, és a nemzetek feletti szabályozási szinteket egy¬
aránt, magában hordozva a történelmi tapasztalatok súlyát, és a jövőért
való felelősséget is. Pontosan emiatt egy nagyon összetett problémával
állunk szemben, amelynek megoldása — ha van egyáltalán megoldás — csak
tudományterületeken átívelő módszerekkel ragadható meg.
Munkánkban hangsúlyozzuk, teljesen új megközelítésre és egyértelmű
paradigmaváltásra van szükség ahhoz, hogy legalább remény legyen a meg¬
oldásra. Éppen ezért a munka során nem annyira a részmegoldásokat, mint
inkább a stratégiai irányváltás szükségességét hangsúlyozzuk és vizsgáljuk,
túlmutatva a ma bevett, gyakran csak technikai elemzések keretein.
Megközelítésmódunk a Zlinszky János által a közigazgatás és közigazga¬
tási bíráskodás kérdésében felvázoltaktól indul, és igyekszik azt követni."
Zlinszky kiindulópontja tömör és egyértelmű:
A jogállam kiegyensúlyozott, átlátható, felelős, ellenőrzött hatalomgyakorlást
jelent, a társadalom rendjét és békéjét biztosítandó. A hatalom gyakorlása
többfelé ágazó tevékenység; normatív, aktív és passzív módon veszünk abban
részt. A jogállami hatalom legitim. Belső felhatalmazottsága az önkéntes, ter¬
mészetes, szükségszerű alávetettségből ered, az alávetettek által történt-törté¬
nő szabad elfogadottságon alapul. Az alávetés szabad erkölcsi, egyéni döntés.
Annak belátása, hogy a rend és az ebből fakadó társadalmi biztonság igényli
a célszerű együttműködést, az együvé tartozó társadalmi csoport egészének
javára, hasznára. Az egyeseknek szükséglete, a közösségnek előfeltétele a szer¬
vezett hatalom nyújtotta szolgáltatás: a béke rendje."
Innen indulva kívánjuk megvilágítani, hogyan lehet esély a hatalom szol¬
gálatával a béke rendjét, a jövőt megőrizni. Ennek a feladatnak az egyik lé¬
nyeges része a közigazgatási jogvédelem, de mindez nem értelmezhető
a hatalom fogalmának átfogó kontextusa nélkül. Érdemes megjegyezni, hogy
a kötet kéziratának elkészülte során még úgy tűnt, reális lehetőség van
a közigazgatási bíróságok hatékony rendszerének a kialakítására. Ez a rend¬
szer, a korábbi történelmi gyakorlatot is figyelembe véve alkalmas lehetett
mány Law Working Papers, 2011/1, http://www.plwp.jak.ppke.hu/ (Letöltés: 2018. augusztus 6.)
111 Uo.