OCR Output

3. NoMoS ÉS TÁRSADALOM

irányítgató, felügyelő törvény nevelő hatásától várja az önkéntes jogkövető
magatartás kialakulását."" A törvényhozás az életpályát követi, kata physin
bontakozik ki.

Platón szerint a törvényalkotásnak alapjában két modellje képzelhető el:
az egyik pusztán büntetéseket rögzít a cselekmények bizonyos fajtáira, míg
a másik, általa ajánlott módszer a büntetés előírása mellett igyekszik arra
is rávilágítani, hogy miért rossz, társadalmilag elítélendő a cselekmény, és
a polgárokat próbálja visszatartani a jogellenes cselekedetektől." A tör¬
vényhozás tehát egy komplex folyamat, amely mélyreható társadalomis¬
meretet és bölcseletet kíván. Ezért jó törvényhozó csak filozófus lehet.

Platón szilárdan hisz a törvény(alkotó) nevelő szerepében: polis és indi¬
viduum szorosan összetartoznak, a politeia ideája áll a középpontban.
Abban is hisz, hogy a polgárok a törvény célját és értékrendszerét belső
meggyőződésből, önként is követni fogják (spontán jogkövetés), ezért csak
kivételes esetben kell velük szemben külső kényszert bevetni."

A , törvény - jogkövetés — jogsértés — szankció" dinamikája a , társadal¬
mi osztály — nevelés — szankció" koordinátájában érvényesül." Egyedül
a törvény jelenthet garanciát a társadalmi rend stabilitása szempontjából:
sem egyén, sem valamely csoport nem emelkedhet a törvény fölé, minden¬
ki egyaránt alá van vetve a törvénynek." Magnésia társadalma szigorúan
elhatárolt társadalmi osztályokra tagozódik: polgárok (politai); együttlakó,
letelepedett idegenek (xenoi metoikoi); rövid ideig, átmenetileg a polisban
tartózkodó idegenek (xenoi epidémuntes) és rabszolgák (duloi). A tökéletes
állami nevelés fényűzése csak a polgároknak jár; az ő soraikból kerülnek
majd ki az állam vezetői, és a polgárokra túlnyomó részt az önkéntes jog¬
követés jellemző. A metoikoi lényegesen szerényebb nevelésben részesülnek,
ezért fokozottabban fennáll náluk a jogellenes cselekmények elkövetésének
a veszélye. Az átmenetileg a polisban tartózkodó idegenek és a rabszolgák
nem részesülnek a nevelés adományaiból, ezért könnyebben botlanak,
követnek el jogszegést.

#10 Morrow: Plato’s Cretan City, 95 sqq.; Richard F. Stalley: An Introduction to Plato’s Laws, Oxford,

Hackett, 1983, 112 sqq.

A nomothesia jelentéségéhez vo. Wolf: Griechisches, 345 sqq.

#12 Ehrenberg: Der Staat, 121-122; Cohen: Law, Violence, 47-48; Könczöl Miklös: Law and
Persuasion in Plato’s Laws, in Maurizio Manzin — Federico Puppo — Serena Tomasi (eds.):
Multimodel Argumentation, Pluralism and Images in Law, Trento, Quaderni della Facolta di
Giurisprudenza, Vol. 36, 2018, 217 sqq.

#13 Morrow: Plato’s Cretan City, 556-557; Hölkeskamp: Schiedsrichter, 37 sag.

#14 Cohen: Law, Violence, 43-44.

411

s 127 "