OCR Output

4. TÖRVÉNYKEZÉS DRAKÓN ELŐTT — A HÉROSOK VILÁGA

ekkor kezd kibontakozni. Meneláos eddig csak figyelte a történést, de most
azt látva, hogy Antilochos elviszi a második díjat (és az azzal járó dicsősé¬
get), szólásra emelkedik. Szót kér a nép előtt, egész tekintélyét latba vetve:
Homéros kiemeli, hogy a hírnök Meneláos kezébe , pálcát tett", és csendet
parancsolt. Meneláos nyilvánosan, az egész nép előtt megvádolja Antilochost,
hogy megszegte a verseny szabályait, csellel, csalárdul kényszerítette őt
a lovai megfékezésére, és pusztán ezáltal tudott előnyre szert tenni (Hom.
Il. 23,560 sqq.).

A versenydijat, a lovat azonban nem erőhatalommal akarja elvenni
Antilochostól, hanem peres eljárás, úgynevezett dikazein útján megvaló¬
suló ítélethozatal révén: , Én magam ítélek, s azt mondom: senki se fogja
szidni az én ítéletemet más, mert egyenes lesz."

Az ,én magam ítélek" fordulat első pillantásra azt a benyomást kelti,
mintha Meneláos a vádló és a bíró szerepét is magára kívánná ölteni.
A szöveg folytatása azonban tanúsítja, hogy valójában nem az ítélethozatalt,
hanem a vitás helyzetet eldöntő eskü megfogalmazását ragadta magához.
Ugyanis így szólt: , Én magam ítélek, s azt mondom: senki se fogja ] szídni
az én ítéletemet, más, mert egyenes lesz: ] Antilokhos, jer idébb, s ahogy
illik, Zeus nevelése, ] állj a szekér s a lovaknak elébe, s a lengeteg ostort, ]
mellyel előbb hajtottál, fogd, s érintve kezeddel J két lovad, esküdj meg
földrázó Földemelőre, ] hogy nem akart csellel tartottad az én szekerem
föl." Maga a sértett (és nem bíró vagy bírói testület) fogalmazza meg az
eskü szövegét, amely úgynevezett tisztító eskü gyanánt lehetőséget ad
a megvádoltnak önmaga kimentésére. Meneláos felszólítja Antilochost,
hogy esküdjön meg arra, hogy a verseny szabályait betartotta, és nem
szándékos csellel vágott az ő kocsija elé.

A Meneláos által megfogalmazott eskü egy úgynevezett , egyenes" eskü,
amely pontosan a jogvita tárgyát veszi célba, és az adekvát istenséget,
Poseidónt hívja fel tanúnak. Köztudott, hogy Poseidón a lovak és verseny¬
zők védnöke volt az ókori mitológiában. Ezen felül Meneláos elrendeli, hogy
Antilochos tartsa kezében ostorát és ragadja meg lovai kötőfékét is, úgy
tegye le a tisztító esküt. A jogsértő cselekmény elkövetésének eszközeit meg
kell érintenie a bevádoltnak, hogy ezáltal versenylovait és versenyzői sze¬
rencséjét közvetlenül kitegye Poseidón haragjának. Nyilvánvaló, hogy az
ellenfél, Antilochos reakciója közvetlenül el fogja dönteni a jogvitát: ha

63 Hom. II. 23, 579-—580.
64 Hom. II. 23, 581-585.

s 29 c