OCR Output

IV. AZ EGYETEMVEZETŐI FELELŐSSÉG DE LEGE LATA ÉS DE LEGE FERENDA 237

az állagmegóvás, fejlesztés és hasznosítás a közfeladat érdekében, de nem annak
ellátásához kapcsolódóan is megvalósítható." Ez már az a területe a szakmai
felelősségnek, amely szorosan simul a jogi felelősséghez, az itt elkövetett hibák és
mulasztások a szakmai felelősségre vonás mellett, munkajogi, kártérítési és — a
tényállás függvényében — akár büntetőjogi felelősséget is eredményezhetnek. Rä¬
adásul a nemzeti vagyon védelme alaptörvényi alapokon nyugszik, hiszen a 38. cikk
leszögezi, hogy e körbe tartozó vagyon kezelésének és védelmének célja a jelenkori
és a jövő nemzedékét illető közös szükségletek kielégítése." Más a közvagyon
közösséggel és közhatalmi szervekkel való szoros összefüggéseire mutat rá, kitérve
arra, hogy minden közösségnek vannak olyan közös ügyei, mint pl. az oktatás,
amely körülmény alátámasztja, hogy a közvagyon egyúttal a közösség fennállását
biztositja. À nemzeti vagyon mint fogalom nem elválasztható a korábbi kincstári
vagyon fogalmától sem, a két meghatározással leírt vagyonösszesség rendeltetése
pedig végső soron azonos: az állami feladatok ellátása, a társadalmi szükségletek
kielégítése, amelyeket hasznosítva, működtetve azt azokat kezelő szervezetek e
rendeltetést megvalósítják." A nemzeti vagyonba tartozó állami tulajdonú ingat¬
lant használó központi költségvetési szerv a rábízott állami tulajdonú ingatlant
vagy ingatlanrészt csak a törvényben megengedett esetekben hasznosíthatja,
köthet az ingatlanra vagy annak bármely részére vonatkozóan a használatot
bármely címen átengedő szerződést, vagy végezhet, végeztethet a rábízott állami
tulajdonú ingatlanon beruházást, felújítási tevékenységet. A törvény e jogot — az
állami felsőoktatási intézményekre vonatkoztatva — csak arra az esetre engedi,
ha az állami tulajdonú ingatlant használó központi költségvetési szervvel kötött
szerződés lehetővé teszi." Bár elvben a vagyonkezelői jogok és kötelezettségek a
jogszabályok és a vagyonkezelési szerződés alapján azonosíthatók, a gyakorlatban
mégis értelmezési gondot okoz, mit is foglal magában ez a jogviszony.

260 Havassy Sándor: A nemzeti vagyonról szóló törvény alkalmazásának gyakorlati kérdései,
Új Magyar Közigazgatás, 5. évfolyam, 2012/11, 48.

261 A közvagyon fogalmához lásd Hamza Gábor: 2011, i.m. 5., Bencze Izabella: A közvagyon
védelme, in: Benisné Győrffy Ilona (szerk.): Nyolcadik Magyar Jogászgyűlés, Budapest, 2006,
75-85.

262 Kapa Mätyäs: i.m. 471.

26 Juhászné Huszty Katalin: A kincstári vagyon helye, szerepe a mai magyar állami vagyoni
körben, in: Bencze Izabella — Juhászné Huszty Katalin: A kincstári vagyon Magyarországon,
avagy milyen tulajdonos az állam? Budapest, Korona Kiadó, 1998, 17.

264 Nvev. 11. § (14) bek., (15) bek. c) pontja.

265 Molnár Anikó: Az állami vagyon kezelésének egye problémái a Magyar Nemzeti
Vagyonkezelő Zrt. vagyoni körébe tartozó ingatlanoknál, in: Fekete Balázs — Horváthy
Balázs — Kreisz Brigitta: A világ mi vagyunk.., Liber Amicorum Imre Vörös, Budapest,
HVG-ORAC Lap- és Könyvkiadó, 2014, 342.