OCR
234 VEZETŐK, TESTÜLETEK, FELELŐSSÉG A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN előírtaknak, a pénzügyi ellenjegyzőnek erről írásban tájékoztatnia kell a kötelezettségvállalót, a kötelezettséget vállaló szerv vezetőjét és gazdasági vezetőjét." Tekintettel arra, hogy a kötelezettségvállaló szerv jelen esetben a költségvetési szervként működő felsőoktatási intézmény, amelynek e vonatkozásban a kancellár a vezetője, ezért e tájékoztatási kötelezettség címzettjeként a (kötelezettségvállaló és a gazdasági vezető mellett) ő tekintendő. Arra az Nftv. konkrét útmutatást nem ad, mi a teendő akkor, ha a nem ellenjegyezhető kötelezettségvállalást a rektor vagy az ő munkáltatói jogkörébe tartozó személy tette. Ebben az esetben azonban a kancellárnak a rektor felé fennálló együttműködési és tájékoztatási kötelezettsége merül fel, amelyből adódóan álláspontom szerint a rektort — ha nem ő volt a kötelezettségvállaló — értesítenie szükséges. Sajátosan alkalmazható a felsőoktatási intézmények esetében az a szabály, miszerint ha a kötelezettséget vállaló szerv vezetője az előzőekben ismertetett tájékoztatás ellenére írásban utasítást ad a pénzügyi ellenjegyzésre, a pénzügyi ellenjegyző köteles annak eleget tenni, az okmányt az utasításra utaló záradékkal ellátni," és e tényről az irányító szerv vezetőjét (azaz a minisztert, illetve a helyette e hatáskört gyakorló államtitkárt) haladéktalanul írásban értesíteni, aki a tájékoztatás kézhezvételétől számított nyolc munkanapon belül köteles megvizsgálni a bejelentést, és kezdeményezni az esetleges felelősségre vonást." A felsőoktatási intézmények esetében ugyanis a pénzügyi ellenjegyző felett a kancellár gyakorol munkáltatói jogot, amelybe az utasítási jog is beletartozik. Következésképpen a rektor és az ún. akadémiai körbe tartozó személyek nem adhatnak utasítást a pénzügyi ellenjegyző számára. Ilyen, a rendeletben vázolt , konfliktus" csak abban az esetben állhat elő, ha a kancellár vagy a tőle átruházott hatáskörben eljáró személy — aki csak az intézmény magasabb 20 . ad szabálytalan kötelezettségvezető, vezető beosztású alkalmazottja lehet vállalás ellenjegyzésére utasítást. Ami azért is sajátos eset, mert épp a kancellár (és kancellária) az, akinek (amelynek) létjogosultságát a szabályos és hatékony gazdálkodás biztosítása adja a miniszteri indokolás szerint. Értelemszerűen a kancellár szakmai felelőssége a költségvetés és a beszámoló elkészítése is. Azonban e vonatkozásban is szembesülnünk kell azzal, hogy a kettős vezetés visszás helyzetet teremt. Az alaptevékenységnek megfelelő működés a rektor felelőssége, aki e körben joggal formál igényt arra, hogy a szakmai feladatokat támogató költségvetés készüljön el. Ezt az elvárást lényegében megerősíti a kancellár azon kötelezettsége, miszerint a felsőoktatási intézmény rendelkezésére álló források felhasználásával felelős annak feltételeiért, hogy a felsőoktatási intézmény 247 Avr. 54. § (3) bek. 48 Szamkó Józsefné: i.m. 89. 249 Avr. 54. § (4) bek. #0 V5. Nftv. 13/A. § (5) bek.