234 VEZETŐK, TESTÜLETEK, FELELŐSSÉG A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN
előírtaknak, a pénzügyi ellenjegyzőnek erről írásban tájékoztatnia kell a kötele¬
zettségvállalót, a kötelezettséget vállaló szerv vezetőjét és gazdasági vezetőjét."
Tekintettel arra, hogy a kötelezettségvállaló szerv jelen esetben a költségvetési
szervként működő felsőoktatási intézmény, amelynek e vonatkozásban a kancellár
a vezetője, ezért e tájékoztatási kötelezettség címzettjeként a (kötelezettségvállaló
és a gazdasági vezető mellett) ő tekintendő. Arra az Nftv. konkrét útmutatást nem
ad, mi a teendő akkor, ha a nem ellenjegyezhető kötelezettségvállalást a rektor
vagy az ő munkáltatói jogkörébe tartozó személy tette. Ebben az esetben azonban
a kancellárnak a rektor felé fennálló együttműködési és tájékoztatási kötelezett¬
sége merül fel, amelyből adódóan álláspontom szerint a rektort — ha nem ő volt
a kötelezettségvállaló — értesítenie szükséges. Sajátosan alkalmazható a felsőok¬
tatási intézmények esetében az a szabály, miszerint ha a kötelezettséget vállaló
szerv vezetője az előzőekben ismertetett tájékoztatás ellenére írásban utasítást
ad a pénzügyi ellenjegyzésre, a pénzügyi ellenjegyző köteles annak eleget tenni,
az okmányt az utasításra utaló záradékkal ellátni,"
és e tényről az irányító szerv
vezetőjét (azaz a minisztert, illetve a helyette e hatáskört gyakorló államtitkárt)
haladéktalanul írásban értesíteni, aki a tájékoztatás kézhezvételétől számított
nyolc munkanapon belül köteles megvizsgálni a bejelentést, és kezdeményezni
az esetleges felelősségre vonást." A felsőoktatási intézmények esetében ugyanis
a pénzügyi ellenjegyző felett a kancellár gyakorol munkáltatói jogot, amelybe az
utasítási jog is beletartozik. Következésképpen a rektor és az ún. akadémiai körbe
tartozó személyek nem adhatnak utasítást a pénzügyi ellenjegyző számára. Ilyen, a
rendeletben vázolt , konfliktus" csak abban az esetben állhat elő, ha a kancellár vagy
a tőle átruházott hatáskörben eljáró személy — aki csak az intézmény magasabb
20 . ad szabálytalan kötelezettség¬
vezető, vezető beosztású alkalmazottja lehet
vállalás ellenjegyzésére utasítást. Ami azért is sajátos eset, mert épp a kancellár
(és kancellária) az, akinek (amelynek) létjogosultságát a szabályos és hatékony
gazdálkodás biztosítása adja a miniszteri indokolás szerint.
Értelemszerűen a kancellár szakmai felelőssége a költségvetés és a beszámoló
elkészítése is. Azonban e vonatkozásban is szembesülnünk kell azzal, hogy a kettős
vezetés visszás helyzetet teremt. Az alaptevékenységnek megfelelő működés a rektor
felelőssége, aki e körben joggal formál igényt arra, hogy a szakmai feladatokat
támogató költségvetés készüljön el. Ezt az elvárást lényegében megerősíti a kancellár
azon kötelezettsége, miszerint a felsőoktatási intézmény rendelkezésére álló
források felhasználásával felelős annak feltételeiért, hogy a felsőoktatási intézmény
247 Avr. 54. § (3) bek.
48 Szamkó Józsefné: i.m. 89.
249 Avr. 54. § (4) bek.
#0 V5. Nftv. 13/A. § (5) bek.