Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000024/0000

Vezetők, testületek, felelősség a felsőoktatási intézményekben, különös tekintettel az állami egyetemekre

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Rónay Zoltán
Title (EN)
Managers, Bodies, Responsibilities in Higher Education Institutions, Particularly Regarding State Universities
Field of science
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Jogtudomány / Law (12870)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000024/0228
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 229 [229]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000024/0228

OCR

228 VEZETŐK, TESTÜLETEK, FELELŐSSÉG A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN rendszer bevezetése összességében konzerválja az intézmények alacsony fokú szervezeti és gazdálkodási autonómiáját, leginkább azért, mert csökkenti az intézmények felelősségvállalási képességét és lehetőségét ,?! csupán hatékonyabb forrásfelhasználáshoz tudja elvezetni az intézményeket, de a bevételszerzési képesség javítására már alkalmatlan.??? Mindez azt támasztja alá, hogy a kancellár szakmai felelőssége túlmutat azon a szinten, amely a jogszabályokban hatáskörébe utalt feladatok ellátásából következne. Különösen akkor, ha a kancellár valóban nem csupán a kormányzati akarat helyi végrehajtójaként, hanem egy korszerűen működtetett intézményt stratégiailag megalapozó vezetőként kíván eljárni. Ez utóbbi elvárás azonban nem következik a hatályos törvényi szabályozásból. Annak ellenére sem, hogy a jogintézmény kialakítása során visszatérő hivatkozás volt a jobbára ebbe az irányba mutató ún. német minta, noha ott az egyetemi kancellári rendszernek a szabályozása és megítélése korántsem tekinthető egységesnek." Igaz ugyan, hogy a hatásköröket tekintve vannak azonosságok és hasonlóságok, de a korábbi megoldástól eltekintve a funkció mára már az intézményen belül (gyakran nem is kancellári pozíción keresztül) valósul meg. Lényeges további 21 Berács József et al.: 33. 222 Berács József et al.: uo. 25 A német tapasztalatok alapján az alsó-szászországi felsőoktatási törvényből, vagy éppen a berlini Humboldt Egyetem saját szabályzatából kivezették a kancellár intézményét, és az egyetem egyszemélyi vezetőjének helyettesei között osztották szét hatáskörét, mert arra jutottak, hogy a hatékonyság tekintetében nincs érdemi különbség a duális és a monokratikus (tehát kizárólag a rektor, elnök irányította) vezetési rendszer között, azonban az intézmények jogállási minőségét utóbbi szolgálja igazán. Eszak-Rajna- Vesztfälia tartományi törvényében alkalmazott megoldás a kancellárt — változatlanul hatáskörében hagyva a pénzügyi-gazdasági döntések tekintetében biztosított vétójogot, vagy a költségvetési kötöttségekhez való ragaszkodást — az intézményi vezetés részeként tartja meg, A kancellárokra, illetve az általuk betöltött szerepre, amely az egyszerű szakterületi vezetés mellett egyidejűleg mediátori, moderátori és hálózatépítő készségeket is igénylő feladatokkal bővül, továbbra is szükség van, szerepük azonban egyre inkább gazdasági jellegű. Ugyanakkor lényeges különbség, és ez lehet a jövőbeli sikerességük titka, hogy belső emberként kell funkcionálniuk. Minthogy a korábban kívülről delegált kancellárokat a mai napig az állam meghosszabbított kezének tartják, ezért minden külső megoldás kudarcra esélyes. (Battis, Ulrich: 2009, i.m. 521.) Érdemes megemlíteni, hogy a kancellári rendszer nem csupán Németországban vetett fel kérdéseket, komoly vita övezte az egyébként is viharos 1984—86-os francia felsőoktatási reform során, amikor a vétójoggal rendelkező kancellári funkció megjelent. Igaz, végül egy, a hatályos hazai megoldáshoz képest jelentős különbséggel: megteremtve döntései bírósági felülvizsgálatának lehetőségét. (Hoffstetter, Helmuth: Die Freiheit von Lehre und Forschung in Frankreich, Zeitschrift fiir Vergleichende Rechtswissenschaft, 86. évfolyam, 1987/4, 363.) 224 Amióta a német állam , kivonult az intézmények közvetlen működtetéséből , a kancellárnak már nem feladata az állam képviselete az intézményen belül, ezzel párhuzamosan nőtt az intézmények működési és pénzügyi autonómiája, ennek eredményeképpen a kancellárokat gyakran az intézményi legfőbb testület választja, felettük a munkáltatói jogot az intézmény

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1866 px
Image height
2669 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.28 MB
Permalink to jpg
022_000024/0228.jpg
Permalink to ocr
022_000024/0228.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu