személyek és testületek a képzés minőségét biztosítsák, támogassák a tanul
mányokkal kutatással kapcsolatos döntéseit, illetve gondoskodjanak részére a
szükséges segítségnyújtásról."" E komplex tevékenységben a konkrét felelősség a
témavezetőtől kezdve az egyetemi doktori tanácsig bezárólag számos személyt és
testületet, ha úgy tetszik a doktorandusztól való távolságukkal arányosan (eltérő
mértékben) terhel, de az általános és a képzés egészére kiterjedő szakmai felelősség
a rektor személyében összpontosul.
Noha az irányadó jogszabály a felvételi eljárás kapcsán is csupán adminiszt¬
ratív felelősséget ír elő, nem tekinthetünk el attól, hogy a felvételi követelmények
intézményi meghatározása nem csupán igazgatási tevékenység, hiszen ezzel lé¬
nyegében az oktatáshoz fűződő alapjog gyakorlásának lehetőségét határolja be
törvényes eszközökkel az intézmény. Itt a rektor felelőssége abban érhető tetten,
hogy miként hangolja össze a minőségi követelményeket (értve ez alatt a leendő
hallgatók színvonalát és a megfelelő nívójú képzés biztosításához még megfelelő
létszám felvételét lehetővé tévő feltételek jóváhagyásátis), és az alapjog biztosítását
is, mivel, ahogy arra az Alkotmánybíróság is rámutatott, , [a] felsőoktatási intéz¬
ményeknek a felvételi követelményeket és a felveendő hallgatók létszámát illető
döntési önállósága azonban nem korlátlan, határait a művelődéshez, azon belül
a felsőoktatásban való részvételhez való, az Alkotmányban körülírt jog szabja
meg. A felsőoktatás önállósága ezen a területen nem eredményezheti önkényes,
az intézmények oktatási feladatának ellentmondó, nem a tanítás színvonalát szem
előtt tartó felvételi szempontok és létszámok megszabását. ""
Végezetül megjegyzendő, hogy az egyes végrehajtási rendeletek több esetben
telepítenek döntési, intézkedési hatáskört az intézményhez, akár oly módon, hogy
annak teljesítése egyértelműen a rektor felelőssége, "S azonban ezek az esetek több¬
ségében megint csak nem a rektor közvetlen felelősségébe tartozó tevékenységek,
azok zömét az általa átruházott vagy szabályzattal megalapított hatáskörben eljáró
személyek vagy testületek gyakorolják.
24 Hornyacsek Jülia, i.m. 202.
*15 Kocsis Miklós: A felsőoktatási joggal összefüggő újabb alkotmánybírósági határozatokról,
JURA, 14. évfolyam, 2008/1, 198.
216 Felvir. 7. $ (4) bek., 24. § (3) bek., 25. $ (5)-(8) bek., 40. $ (1) bek.