180 VEZETŐK, TESTÜLETEK, FELELŐSSÉG A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN
kutatási és tanszabadság érvényesülését nem érintik," ahogy arra már utaltam,
a gazdálkodás állami kézbe vétele alkalmas arra, hogy közvetett eszközökkel a
tudományos autonómiát is korlátozza." Sőt a gazdaságosság utóbbi időben arra
is alkalmas, hogy a kormányzat közvetlenül avatkozzon be abba, mit oktatnak
az egyetemek, ha azt feltételezi, hogy egy szakot ,nem a munkaerőpiac igényeire
reagálva hoztak létre, és nem azért, hogy gyorsan és közvetlenül hasznosítható
tudást kapjanak a hallgatók"? Miközben ha ilyen szakra például önköltséges
képzésben van igény, a kormányzat az Alaptörvényben biztosított hatáskörén
is túllép. Az Alaptörvény X. cikk (2) bekezdése ugyanis világosan rögzíti, hogy
tudományos igazság kérdésében az állam nem jogosult dönteni, tudományos
kutatások értékelésére kizárólag a tudomány művelői jogosultak. Ennek ellenére
a hatályos Nftv. — a korábbi törvényekkel egyezően — kormányzati (miniszteri)
hatáskörbe adja a képzési és kimeneti követelményeket megállapító szabályok
kiadását. Amíg azonban korábban e rendeletre inkább adminisztrációs technikai
eszközként tekintettek a mindenkori kormányok, 2018-ban a társadalmi nemek
mesterszakra vonatkozó rendelkezések hatályon kívül helyezésével, azaz a szak
felmenő rendszerben történő eltörlésével érdemi intézkedésre került sor — ráadásul
társadalmi és szakmai egyeztetés nélkül. Ráadásul tisztán politikai okokból, mégis
tudományos igazság kérdésében állást foglalva. kimondva, hogy , [aJz egyetemi
szakoknak tudományos alapokra kell támaszkodniuk. A gender — a marxizmus¬
leninizmushoz hasonlóan - inkább nevezhető ideológiának, mint tudománynak,
így kétséges, eléri-e az egyetemi oktatási szintet. A szak tartalma szemben áll
mindazzal, amit a kormány értékvilága az emberről vall." (Gazdasági okokból
nem is lenne magyarázható, hogy miért vált hirtelen tilossá a magánintézmény
számára is a képzés, amely önköltséges hallgatóinak fizetési szándéka önmagában
igazolja a piaci igényt.) Az eset jó példája annak is, ha egy törvényi rendelkezés
ellentétes az Alaptörvénnyel, az alaptörvény-sértés kormányzati részről milyen
egyszerűen megvalósítható a törvényes eljárás leple alatt."
36 Láncos Petra Lea: i.m. 2616—2617.
7 Tóth Judit: A tudomány és a kutatás szabadsága. Jegyzet, Szeged, Szegedi Tudományegyetem,
2015, 25-26. (http://www.juris.u-szeged.hu/download.php?docID=57192 2016.06.01.),
Toth Judit: Téth Judit hozzaszölasa Horvath M. Tamds Kié a közjog? c. bejegyzesehez (http: //
www.kozjavak.hu/hu/kie-kozjog 2016.06.01.)
8 heep://www.parlament.hu/irom40/14056/14056-0001.pdf (2019. 07. 22.)
® Uo.
* Rönay, Zoltan: Academic Freedom and Strong State Control: Two Samples to Illustrate
the Consequences, in: Popov, Nikolay — Wolhuter, Charl — de Beer, Louw — Hilton, Gillian
— Ogunleye, James - Achinewhu-Nworgu, Elizabeth - Niemczyk, Ewelina (szerk.) Glocal
Education in Practice:Teaching, Researching, and Citizenship. Sofia, Bulgarian Comparative
Education Society (BCES), 2019, 175-180.