OCR Output

III. AZ EGYETEMVEZETŐI FELELŐSSÉG KOMPONENSEI 149

34 illetve a jogkörátruházás rendjének kidol¬

megfelelő teljesítéséről gondoskodás,
gozása, közzététele, és a változások naprakész publikálása, :? annak érdekében,
hogy mindenki számára egyértelmű legyen, hogy a jogszabályokban és belső
szabályozókban rögzített jogkörök kit illetnek, kötelezettségek kit terhelnek?
A felsővezetői munkáltatói jogkör gyakorlásához szorosan kapcsolódik az alaki és
anyagi normák puszta betartásán és betartásán túlmutató humánpolitika, amely
nézetem szerint magában foglalja az intézményben dolgozók vonatkozásában az
adott esetben a jogszabályi rendelkezésekből fakadó hátrányos helyzet kompen¬
zálását. Elég itt csak arra utalni, hogy a felsőoktatási intézmények tudományos
kutatóinak munkajogi megítélése — az Ftv.1.-ben szereplővel részben, az Ftv.2.
megoldásával szinte egy az egyben azonos módon - eltéréseket mutat az oktatókhoz
képest, hiszen tevékenységük is szűkebb körű. Ez aztán számos olyan korlátozó
rendelkezéshez vezet, amely egyes szerzők véleménye szerint diszkriminatív
jegyeket mutat." Hasonló a helyzet, amikor az oktatók és kutatók foglalkozta¬
tásának egyéb speciális eszközeit alkalmazza a rektor: több jogszerű megoldásból
az intézmény és az érintett munkavállaló, közalkalmazott érdekeit egyensúlyban

345

tartót kell választania? Emellett a hazai kancellárok munkáltatói felelőssége

vonatkozásában is érvényes a német szakirodalom megállapítása, miszerint az
egyik legfontosabb feladat a munkatársak motiválása, azzal, hogy az erre szolgáló
elsősorban immateriális ösztönzőeszközök megtalálása és helyes alkalmazása is ide

41 Läsd részletesen: Kulisity Mária: A munkaviszonyból származó jogok és kötelezettségek,
in: Gyulavári Tamás (szerk.): Munkajog, Budapest, ELTE Eötvös Kiadó, 2014, 235—246.,
Prugberger Tamás — Kenderes György: A munka- és közszolgálati jog intézményrendszerének
kritikai és összehasonlító elemzése, Miskolc, Novotni Kiadó, 2009, 119-122., Prugberger
Tamas — Nádas György: i.m. 199—202. o.

342 Breznay Tibor: Munkajog, Budapest, ELTE Jogi Továbbképző Intézet, 2004, 43—44.
Ehhez illeszkedik az Nftv. 24. § (7) bekezdése, amely előírja, hogy a munkáltatói jogkör
gyakorlásának rendjében bekövetkezett változásokról — ideértve a munkáltatói jogok
utasításban történő átruházását is — az érintettet közvetlenül írásban is értesíteni kell, és
az utasítást szervezeti és működési szabályzattal azonos módon közzé kell tenni.

#3 Kjtvhr. 3. § (1) bek. A Kjtvhr.-ből következő (egyetlen) ilyen — attól függően, hogy az adott
munkakör melyik vezető alá tartozik, a rektort vagy a kancellárt terhelő — kötelezettség,
hogy a munkakör betöltésére irányuló pályázattal kapcsolatos vélemény kialakításához — a
pályázatnak a véleményező testület részére történő átadás napját követő első munkanaptól
számítva — legalább harminc napot biztosítson.

34 Nádas György: A felsőoktatásban dolgozó oktatók, kutatók munkajogviszonyának alapkérdései,
Debrecen, Debreceni Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar, 2009, 185—186. Lásd még
ehhez: Rab Henriett — Nádas György: A kutatók munkajogi helyzete a felsőoktatásban,
Munkaügyi szemle, 49. évfolyam, 2005/12, 49—50., valamint Nádas György: A kutatókra
vonatkozó munkajogi sajátosságok, Sectio Juridica et Politica, TOMUS XXV/2, 601-614.

#5 Részletesen lásd: Rónay Zoltán: Az egyetemi, főiskolai oktatók foglalkoztatásának néhány
kerdeseröl, Jogelmeleti szemle, 2016/2, 147-161. (2016b)