közre. Az egészségügyi szolgáltató munkatársainak — különös tekintettel az orvos
oktatókra — tevékenysége szétszálazhatatlanul összefonódik az egyetemi oktatással
(lényegben az orvoslás minden szakasza egyben és folyamatosan oktatás is), ezért a
két szervezet viszonylagos különállása kevésbé szembetűnő. Mindez felveti annak
lehetőségét, hogy az egészségügyi felsőoktatási intézmények dichotóm egyszemélyi
vezetési rendje itt nem érvényesül, ehelyett egyfajta trichotómia jelenik meg. Ez
pedig ezen egyetemek esetében még tovább nehezíti a nem egészségügyi állami
egyetemek egyébként is nehezen átlátható felelősségi viszonyait.
A nem állami — magán és egyházi intézmények esetében — mind ez idáig"
viszonylag egyszerűbb volt a helyzet: a rektor mint egyszemélyi vezető alatt ma¬
gasabb vezetőként gazdasági vezető működött, ettől el sem térhettek." A jelen
kézirat lezárásakor legutóbbinak minősülő 2019 tavaszi törvénymódosítás ezen a
helyzeten változtatott. Az indokolás szerint azért, mert , a fenntartói tulajdonosi, az
intézményi vezetői hatáskörök jelentős módosulása, a szakmaiságot biztosító rektor,
a fenntartói döntéstől függően megbízott, a magán felsőoktatási intézményekben
foglalkoztatott elnök, valamint a kancellár mint gazdasági vezető, a fenntartói jogot
gyakorló alapítvány léte folytán olyan rugalmas működési, hatáskörgyakorlási,
finanszírozási modell alakítható ki, amely szolgálja a hazai felsőoktatás és az egyes
felsőoktatási intézmény versenyképességét, alaptevékenységének, az oktatásnak,
kutatásnak, a művészeti alkotótevékenységnek az eredményességét, továbbá az
alaptevékenységéből származó szellemi értékek közösségi célú megismertetését és
gazdasági hasznosítását, illetve ezáltal hozzájárul a felsőoktatási intézmény térsége
társadalmi és gazdasági fejlettségéhez."? A benyújtás időpontja és a módosítás
egyéb elemiből egyértelmű, hogy a törvényjavaslat a Budapesti Corvinus Egyetem
(a továbbiakban: BCE) állami fenntartású felsőoktatási intézmény státuszának
magán intézménnyé alakításával függ össze. Maga a vezetési struktúra átalakítása
azonban ezen túlmutat: önmagában a BCE fenntartójának megváltoztatása nem
indokolná a magán és egyházi fenntartású intézmények korábbi szerkezetétől
eltérést. Ha viszont a rugalmasság, versenyképesség, hatékonyságnövelés a cél,
akkor miért nem lehet ez biztosított az egyházi intézmények számára. Sőt, akár
az állami intézmények számára? Hiszen az indokolás azt is hangsúlyozza, hogy
a konstrukció kulcseleme a vezetési szerkezet intézményi, fenntartói döntési