Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000024/0000

Vezetők, testületek, felelősség a felsőoktatási intézményekben, különös tekintettel az állami egyetemekre

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Rónay Zoltán
Title (EN)
Managers, Bodies, Responsibilities in Higher Education Institutions, Particularly Regarding State Universities
Field of science
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Jogtudomány / Law (12870)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000024/0041
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 42 [42]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000024/0041

OCR

II, A JOGSZABÁLYI HÁTTÉRRŐL 41 felmérésben többen a rektor felelősségével ellentétesnek gondolták a gazdasági főigazgató és főtitkár hatáskörének növelését)" Mindezek után komoly várakozás előzte meg az új törvény (lásd Nftv.) kodifikációját, s annál nagyobb lett a csalódás amikor lényegében az Ftv.2. szövegezése köszönt vissza — ráadásul sokszor eredeti környezetéből kiragadva és ezáltal kevésbé értelmezhetően — az új tervezetben. Részben ezért, részben néhány ötletszerű kezdeményezés következtében az új törvény előkészítése sem zajlott viharok nélkül." Ennek ellenére már az előkészítés során megfigyelhető volt, hogy az új kódex felfogásában jelentősen eltér a korábbi szabályoktól. Míg az Ftv.1. és az Ftv.2. preambulumában alapelvként és tételesen is szerepeltek az alapvető emberi jogok (oktatás, tudomány, tanulás szabadsága), alkotmányos követelményeknek megfelelés, az európai térségben való működésből következő elvárások stb., addig az Nftv. jóval kisebb alapra helyezkedik, mindössze a , nemzet lelki és szellemi megújulásának" szükségességéből indul ki." A szakmai felelősség, a professzionális menedzsment terén a korábbi várakozásokhoz képest az Nftv. 2012-ben semmi lyen változást nem hozott, a 2014-es és 2015-ös radikális módosítás pedig éppen az ellenkező irányba hatott. A kancellárral szemben támasztott követelmények egyáltalán nem garantálják a professzionális menedzsmentszemlélet érvényesülését,"! a konzisztórium pedig úgy hoz testületi korlátokat a működésbe, s szűkíti egyúttal a kancellár felelősségét, hogy tevékenységéért nem felel. II.2.2. Az egyetemi testületekre vonatkozó szabályozás történeti áttekintése A hazai felsőoktatás kodifikációtörténetében a Ratio Educationis az első jogszabály, amely törvényi szinten nevesítette az egyetem — elnökből és a négy kar igazgatójából, valamint a humaniórák" és szabad tudományok" igazgatójából és egy jegyzőből álló — tanácsát (királyi tanácsként), és feladataként határozta meg az esetleges királyi rendeletek kihirdetését és azok végrehajtásáról való tanácskozást." A tanács 68 Keczer Gabriella: 2010, i.m. 120—125., 128. Nemzetközi vezetéselméleti összefüggéseire lásd: Keczer Gabriella: Az egyetemek szerepe, irányítása és működése a 21. század elején, Szeged, Egyesület Közép-Európa Kutatäsära, 2014, 200-202. 9 http://eduline.hu/felsooktatas/2011/1/14/20110114 navracsics hook felsooktatasi torveny (2016.06.16.) ” Bazsa György: 2014, i.m. 49., Polónyi István: A hazai felsőoktatás-politika átalakulásai, Iskolakultúra, 25. &vfolyam, 2015/5-6, 9. (2015a) 71 Veres Pal — Golovics Jözsef: 2016, i.m. 16-17. 72 Az (ókori) klasszikus — elsősorban görög-latin — műveltségtertület. ® A teológia mellett elsajátítandó — elsősorban — természettudományos tárgyak (vö. septem artes liberales — hét szabad művészet, hét szabad tudomány). ™ Ratio Educationis XV. §

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1866 px
Image height
2669 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.13 MB
Permalink to jpg
022_000024/0041.jpg
Permalink to ocr
022_000024/0041.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu