OCR Output

II, A JOGSZABÁLYI HÁTTÉRRŐL 41

felmérésben többen a rektor felelősségével ellentétesnek gondolták a gazdasági
főigazgató és főtitkár hatáskörének növelését)"

Mindezek után komoly várakozás előzte meg az új törvény (lásd Nftv.) kodifi¬
kációját, s annál nagyobb lett a csalódás amikor lényegében az Ftv.2. szövegezése
köszönt vissza — ráadásul sokszor eredeti környezetéből kiragadva és ezáltal
kevésbé értelmezhetően — az új tervezetben. Részben ezért, részben néhány
ötletszerű kezdeményezés következtében az új törvény előkészítése sem zajlott
viharok nélkül." Ennek ellenére már az előkészítés során megfigyelhető volt, hogy
az új kódex felfogásában jelentősen eltér a korábbi szabályoktól. Míg az Ftv.1. és az
Ftv.2. preambulumában alapelvként és tételesen is szerepeltek az alapvető emberi
jogok (oktatás, tudomány, tanulás szabadsága), alkotmányos követelményeknek
megfelelés, az európai térségben való működésből következő elvárások stb., addig
az Nftv. jóval kisebb alapra helyezkedik, mindössze a , nemzet lelki és szellemi
megújulásának" szükségességéből indul ki." A szakmai felelősség, a professzionális
menedzsment terén a korábbi várakozásokhoz képest az Nftv. 2012-ben semmi
lyen változást nem hozott, a 2014-es és 2015-ös radikális módosítás pedig éppen
az ellenkező irányba hatott. A kancellárral szemben támasztott követelmények
egyáltalán nem garantálják a professzionális menedzsmentszemlélet érvényesülé¬
sét,"! a konzisztórium pedig úgy hoz testületi korlátokat a működésbe, s szűkíti
egyúttal a kancellár felelősségét, hogy tevékenységéért nem felel.

II.2.2. Az egyetemi testületekre vonatkozó szabályozás történeti áttekintése

A hazai felsőoktatás kodifikációtörténetében a Ratio Educationis az első jogszabály,
amely törvényi szinten nevesítette az egyetem — elnökből és a négy kar igazgatójából,
valamint a humaniórák" és szabad tudományok" igazgatójából és egy jegyzőből
álló — tanácsát (királyi tanácsként), és feladataként határozta meg az esetleges ki¬
rályi rendeletek kihirdetését és azok végrehajtásáról való tanácskozást." A tanács

68 Keczer Gabriella: 2010, i.m. 120—125., 128. Nemzetközi vezetéselméleti összefüggéseire
lásd: Keczer Gabriella: Az egyetemek szerepe, irányítása és működése a 21. század elején,
Szeged, Egyesület Közép-Európa Kutatäsära, 2014, 200-202.

9 http://eduline.hu/felsooktatas/2011/1/14/20110114 navracsics hook felsooktatasi
torveny (2016.06.16.)

” Bazsa György: 2014, i.m. 49., Polónyi István: A hazai felsőoktatás-politika átalakulásai,
Iskolakultúra, 25. &vfolyam, 2015/5-6, 9. (2015a)

71 Veres Pal — Golovics Jözsef: 2016, i.m. 16-17.

72 Az (ókori) klasszikus — elsősorban görög-latin — műveltségtertület.

® A teológia mellett elsajátítandó — elsősorban — természettudományos tárgyak (vö. septem
artes liberales — hét szabad művészet, hét szabad tudomány).

™ Ratio Educationis XV. §