Közelebbről, részletesebben:
A) A korábbi nyelvészeti kutatások azt feltételezték, hogy a rózsaszín elne¬
vezést eleinte a piros színtartományra vonatkoztatva használták, ezzel szemben
én - jelentős számú szöveges forrásra támaszkodva — azt feltételezem, hogy ennek
éppen az ellenkezője lehet igaz: eredetileg a piros színnévnek lehetett rózsaszínű
értelme, mintsem fordítva. Komoly közvetlen és közvetett bizonyítékok szólnak
amellett ugyanis, hogy a piros elsődleges (vagyis spektrális/vizuális) jelentése a
rózsaszín-bíbor árnyalatcsoportot fedte le. A következő megfigyelések támasztják
alá a piros rózsaszín-bíbor jelentését:
1. Néhány 19. századi szövegben a piros a következő színnevek/definíciók által
lefedett vizuális mezővel azonosul:
a) a lat. purpura ‘bibor és (ugyanott) bíbor; ill. (egy Kazinczy-fordításban) a
fr. pourpre sz6 értelmével;
b) a rózsavirág szirmainak , veres" és , fejér" vegyülékével;
c) egy a , sápadt rózsa veresnél" élénkebb, , rózsa veres" névvel jelölt tónussal;
d) a (Kazinczy önéletírásában) , czéklaszín" ill. ,.karmazsinszin" jelzővel illetett
nadrág színével.
2. A pirost kódexirodalmunktól kezdve három, a valóságban legtöbbször rózsa¬
színű tónust mutató dolog színének a megjelölésére használták: a) a rózsa; b)
az arc; c) a hajnal.
3. Forrásaink a pirost sokszor a rózsaszín szinonimájaként alkalmazták, ill.
emellett egykor valószínűleg bíbor színű dolgok (pl. bársony) leírásakor is
gyakran esett erre a színjelzőre a régi szerzők választása. Az írott nyelvem¬
lekekben a piros, a rézsa(szin), a barsony(szin) és a bibor(szin), vagy a ruhazat
kontextusában feltehetőleg a bíbor helyett használt királyszín szavakat könnyen
variálták egymással. Ezenfelül a bíbor szó gyakran kapcsolódott össze a piros
leggyakoribb kontextusát képező rózsával, hajnallal, arccal, valamint a vérrel
is („piros/bibor ver”). Ami azonban a bíbor (sőt olykor a rózsaszín(ú)!) jelző¬
vel ellátott , vérről" szóló adatokat illeti, véleményem szerint ezek feltűnése
egyrészt a vérhez és a rózsához kötődő szimbolikából fakadhat, másrészt
összefüggésben lehet a költői nyelv szabadságával. (A piros vér" szókapcsolat
használatához azonban esetleg az is hozzájárulhatott, hogy a meggylé tónu¬
sához hasonlatos vénás vér valós színében tulajdonképpen a rözsaszin-bibor
fokozat legsötétebb árnyalatát képviseli.)
4. A piros a rózsaszín-sötétbíbor színtartományon belül ingadozó drágakő: a
,rubin(t)", továbbá a (rózsaszínes vagy esetleg inkább narancspiros?) nemes
korallból készült ,£(aJZáris" nyaklánc színjelzőjeként is előfordult korábban
számos alkalommal.