Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000018/0000

Tanulásközpontú felsőoktatás. Oktatók a tanításról, szakmai fejlődésről és tanulásról

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Kálmán Orsolya
Title (EN)
Learning-Centred Teaching in Higher Education. Hungarian university teachers' perspectives on teaching, professional development and learning
Field of science
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Felsőoktatás / Higher education (12836)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000018/0192
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 193 [193]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000018/0192

OCR

192 IX. ÖSSZEGZÉS ÉS KÖVETKEZTETÉSEK A HAZAI OKTATÁSI, FEJLESZTÉSI... hozzájárulni, hogy az oktatók szakmai fejlődésének és tanulásának kutatásokon alapuló, megalapozott támogatórendszerei jöhessenek létre. 3.1. Kibívások és lehetőségek a nemzetközi kutatások és tapasztalatok fényében Az elmúlt évtizedekben az oktatói tanulástámogatás, oktatásfejlesztés területén elért nemzetközi tapasztalatok és kutatási eredmények felszínre hoztak számos kihívást és ezek kapcsán új fejlesztési irányokat is azonosítottak. Az alábbiakban a leggyakrabban felmerült kihívásokat összegezzük röviden: — Az oktatási tevékenység támogatása elkülönül az egyetemi munka más részeitől, — A felsőoktatás tágabb, nemzetközi és nemzeti kontextusa nem támogatja az oktatói tanulást, oktatásfejlesztést. Mindezt egyrészt a neoliberális menedzsment kultúra erősödéséhez, másrészt az oktatás és kutatás közti feszültsegekhez kötik (Van Lankveld, Schoonenboom, Volman, Croiset & Beishuizen, 2017). - Ältaläban bevezetö programokat ajánlanak fel, tesznek kötelezővé az oktatók számára — különösen a kezdő oktatók esetében —, melyekről úgy gondolkodnak, hogy lezárhatóak, befejezhetőek, így a folyamatos szakmai fejlődés aspektusát nem erősítik. — A szolgáltatási irány a centralizált intézményi képzésekre, eseményekre fókuszál, a szakmai fejlődés támogatását kiszakitja a mindennapi tevékenységből. E programok a legtöbbször egyfajta deficit modellből indulnak ki, az oktatók hiányosságaira fökuszälnak (Boud & Brew, 2013). — Külön kezelik a folyamatos szakmai fejlődés támogatásakor a főállású oktatókat a többi oktatótól, általában külön képzéseket is tartanak számukra (Thomas et al., 2016). — Intézményi szinten gyakran ellentmondó üzenetként jelenik meg: az értékek és elvek szintjén támogatott a tanulásközpontú megközelítés, a tanítás minősége, viszont ezt a mindennapi intézményi gyakorlat kevésbé segíti elő. Ráadásul feszültség mutatkozik az intézményi és egyéni szintű erőfeszítések, érdekek kôzt is (Van Schalkwyk et al., 2015). — Problémaként merül fel a belső képzések kizárólagossága, az egyéni oktatói szakmai fejlődés és tanulás, valamint a tanszékek, gyakorlatközösségek tanulásának egymástól való függetlenedése (Cox, 2013; Kálmán et al., 2020), a transzfer problémája. Van Lankveldék (2017) metaelemzése pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy a közvetlen munkakörnyezet hatása a legmegosztóbb: ha a környezet kollegiális, támogató, akkor pozitívan alakítja a szakmai fejlődést, ha viszont versengő, hierarchikus, bizalomhiány jellemzi, akkor negatívan.

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.11 MB
Permalink to jpg
022_000018/0192.jpg
Permalink to ocr
022_000018/0192.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu