Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000018/0000

Tanulásközpontú felsőoktatás. Oktatók a tanításról, szakmai fejlődésről és tanulásról

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Kálmán Orsolya
Cím (EN)
Learning-Centred Teaching in Higher Education. Hungarian university teachers' perspectives on teaching, professional development and learning
Tudományterület
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Felsőoktatás / Higher education (12836)
Sorozat
Metszéspontok
Tudományos besorolás
monográfia
022_000018/0192
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 193 [193]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000018/0192

OCR

192 IX. ÖSSZEGZÉS ÉS KÖVETKEZTETÉSEK A HAZAI OKTATÁSI, FEJLESZTÉSI... hozzájárulni, hogy az oktatók szakmai fejlődésének és tanulásának kutatásokon alapuló, megalapozott támogatórendszerei jöhessenek létre. 3.1. Kibívások és lehetőségek a nemzetközi kutatások és tapasztalatok fényében Az elmúlt évtizedekben az oktatói tanulástámogatás, oktatásfejlesztés területén elért nemzetközi tapasztalatok és kutatási eredmények felszínre hoztak számos kihívást és ezek kapcsán új fejlesztési irányokat is azonosítottak. Az alábbiakban a leggyakrabban felmerült kihívásokat összegezzük röviden: — Az oktatási tevékenység támogatása elkülönül az egyetemi munka más részeitől, — A felsőoktatás tágabb, nemzetközi és nemzeti kontextusa nem támogatja az oktatói tanulást, oktatásfejlesztést. Mindezt egyrészt a neoliberális menedzsment kultúra erősödéséhez, másrészt az oktatás és kutatás közti feszültsegekhez kötik (Van Lankveld, Schoonenboom, Volman, Croiset & Beishuizen, 2017). - Ältaläban bevezetö programokat ajánlanak fel, tesznek kötelezővé az oktatók számára — különösen a kezdő oktatók esetében —, melyekről úgy gondolkodnak, hogy lezárhatóak, befejezhetőek, így a folyamatos szakmai fejlődés aspektusát nem erősítik. — A szolgáltatási irány a centralizált intézményi képzésekre, eseményekre fókuszál, a szakmai fejlődés támogatását kiszakitja a mindennapi tevékenységből. E programok a legtöbbször egyfajta deficit modellből indulnak ki, az oktatók hiányosságaira fökuszälnak (Boud & Brew, 2013). — Külön kezelik a folyamatos szakmai fejlődés támogatásakor a főállású oktatókat a többi oktatótól, általában külön képzéseket is tartanak számukra (Thomas et al., 2016). — Intézményi szinten gyakran ellentmondó üzenetként jelenik meg: az értékek és elvek szintjén támogatott a tanulásközpontú megközelítés, a tanítás minősége, viszont ezt a mindennapi intézményi gyakorlat kevésbé segíti elő. Ráadásul feszültség mutatkozik az intézményi és egyéni szintű erőfeszítések, érdekek kôzt is (Van Schalkwyk et al., 2015). — Problémaként merül fel a belső képzések kizárólagossága, az egyéni oktatói szakmai fejlődés és tanulás, valamint a tanszékek, gyakorlatközösségek tanulásának egymástól való függetlenedése (Cox, 2013; Kálmán et al., 2020), a transzfer problémája. Van Lankveldék (2017) metaelemzése pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy a közvetlen munkakörnyezet hatása a legmegosztóbb: ha a környezet kollegiális, támogató, akkor pozitívan alakítja a szakmai fejlődést, ha viszont versengő, hierarchikus, bizalomhiány jellemzi, akkor negatívan.

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1867 px
Kép magassága
2670 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.11 MB
Permalinkből jpg
022_000018/0192.jpg
Permalinkből OCR
022_000018/0192.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde