OCR Output

184

VIII. VARIÁCIÓK AZ OKTATOK SZAKMAI FEJLODESENEK...

és egybehangzó eredmény, hogy az oktatók az oktatásfejlesztés kapcsán
éppen a projekt-teamekben, munkacsoportokban látnak még kiaknázatlan
lehetőségeket. Az oktatói együttműködés mélyebb szintjét, aközös munkára
épülő tanulást is eredményesen támogatja, nemcsak az együttműködő tanulás
egyszerűbb elemeit, pl. az oktatók közti ötletek, tapasztalatok megosztását
(vö. Little, 1990).

módszertani megújulásának együttes támogatásában meghatározó szerepet
játszott a képzési programok kulcskurzusainak, moduljainak megtalálása.
A képzési programnál kisebb, de az egyénileg/egyedül tartott oktatói
kurzusoknál komplexebb terület segítette leginkább a szakmai tanulás
célkitűzéseinek összerendeződését.

5. A tanulásközpontú megközelítések megjelenése, kezdeti lépései során
az oktatói tanulástámogatás variációi, eredményei elsősorban az oktatói
tudatosság, az oktatói nézetek változásában érhető tetten (De Rijdt et al.,
2016). A tanítási gyakorlatot és a hallgatók által észlelt változásokat egyelőre
nem tudtuk szisztematikusan vizsgálni, de úgy tűnik, hogy a tanulásközpontú
megközelítések alkalmazása egyéni oktatói szinten nehezen épül be, további
támogatás szükséges hozzá. Az oktatók a jelenlegi egyetemi kontextusban
különösen az értékelési gyakorlat megújítását tartották nehéznek. Az oktatói
szakmai fejlődés és tanulás eredményeinek képzési program és intézményi
szintű értékelését beemeltük az értékelési keretbe, ugyanakkor még inkább
csak az eredmények többszintű értelmezésének (oktatói, képzési program,
intézmény) megerősítése történt meg, A fejlesztési variációk összehasonlító
elemzésének folytatása jelentős inputot adhat ehhez az irányhoz.

1. A támogatók számára fontos tanulság, hogy az oktatók, oktatóközösségek,
vezetők számára a tanulási célok kitűzése tanulandó feladat, tehát az
oktaté(kôzôssége)k szakmai tanulása kapcsán hangsúlyosan szükséges
tervezni a tanulási célkitűzések támogatását, tervezését és értékelését.

projektekben, munkacsoportokban való oktatói tanulást, és fókuszálni
a képzési programok kisebb, koherens kulcsterületeinek fejlesztésére és
támogatására (pl. modulok, jelentős, több oktató által tartott kurzusok).