166 VIII. VARIÁCIÓK AZ OKTATÓK SZAKMAI FEJLŐDÉSÉNEK..
kötődően először olyan, az oktatásra nyitott tanszéki közösségeket igyekeztek
megnyerni, akik a képzési program első időszakában oktattak. A vezetőkkel való
megbeszélések során gyakran előkerült az az igény, hogy az oktatók érzékenyítése
történjen meg, tehát hogy nyitottabbá váljanak az oktatás kérdéseire, a hallgatók
tanulásának és a tanítás módjának összefüggéseire.
Az Al és BI fejlesztés esetében is a támogatói csoport a vezetői célkitűzések
fényében egyfelől a célokat konkretizálta az oktatók elérendő tanulási eredménye¬
iben, másfelől pedagógiai szempontból kidolgozottabbá tette (I. 8.1. szövegdoboz).
Egyrészt a módszertani megújulás célkitűzéseként explicitté tette a tanulásköz¬
pontú megközelítést, ezen belül épített a tanulási eredményekre, a hallgatók ta¬
nulási folyamatának támogatására, a tervezés-tanítás-értékelés összehangolására,
azaz a konstruktív összehangolás elméletére (vö. Biggs & Tang, 2003). Másrészt
a támogatók szakmai döntése volt, hogy a képzési programok fejlesztésének és
az oktatók módszertani felkészültségének együttes támogatása érdekében — a
felsőoktatás-pedagógiai kutatások eredményeit is figyelembe véve — a célkitűzé¬
sekben megerősíti az oktatói közösségekre való építést.
8.1. szövegdoboz. Részlet az A1 és B1 oktatói képzés tematikájából
Célok:
x Az oktatók számára kialakított képzés középpontjában a tanulási eredmények alapúság,
tanuló- és tanulásközpontúság áll.
x A képzés egy koherens folyamatként gondolkodik az oktatói tevékenységhez kötődő tervező,
tanítási és értékelő munkáról, nem csupán egy-egy tanítási módszerre fókuszál.
a Egy kurzus- és képzésfejlesztői közösség építését támogatja a képzés (pl. egy képzésen
tanítanak, egy szakirányon).
x A képzés a résztvevők közti tudásmegosztását, innovatív gyakorlatok megosztását támogatja.
Az Al és BI fejlesztések esetében az oktatók önkéntesen, de vezetői felkérést kapva
jelentek meg a képzéseken. Támogatott feladatuk volt, hogy egy-egy kurzus tar¬
talmi és módszertani fejlesztését végezzék el, az utóbbihoz a pedagógiai képzések
nyújtottak számukra segítséget. Az oktatók tanulási céljait felmértük a képzések
megkezdése előtt. A nyitott kérdésre maximum három célt fogalmazhattak meg,
amelyeket nyílt kódolással 10 kategóriába rendeztünk (8.3. ábra). Az Al és BI
oktatóinak tanulási célkitűzéseit együtt elemezzük, mert hasonlóan alakultak.