Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000018/0000

Tanulásközpontú felsőoktatás. Oktatók a tanításról, szakmai fejlődésről és tanulásról

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Kálmán Orsolya
Title (EN)
Learning-Centred Teaching in Higher Education. Hungarian university teachers' perspectives on teaching, professional development and learning
Field of science
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Felsőoktatás / Higher education (12836)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000018/0155
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 156 [156]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000018/0155

OCR

I. AZ OKTATÓI TANULÁS TÁMOGATÁSÁNAK KONCEPCIÓI 155 a gyakorlatban ezek a megközelítések legtöbbször egymást kiegészítve jelennek meg. Egy másik metaelemzés (Amundsen Wilson, 2012) pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy a sokféle támogatási forma alapvetően két fő megközelítés mentén rendszerezhető annak fényében, hogy milyen alapelvek mentén és hogyan építik fel a támogatórendszert. Ez alapján az oktatói tanulástámogatás fókuszálhat a kimenetre vagy a tanulási folyamatra. 8.1. táblázat. Az oktatói szakmai fejlődés és tanulás támogatásának típusai (Amundsen & Wilson, 2012) A szakmai fejlődés és tanulás támogatásának típusai Fókusz 1. tanítási képességekre fókuszáló (pl. megbeszélés facilitálása) 2. módszerre fókuszáló (pl. probléma alapú tanulás) 3. intézményi fókuszú (a tanítás fejlesztésére vonatkozó stratégiák, kimenetre fókuszál melyek három szinten jelennek meg: intézményi, fejlesztő központ, tanszékek) 4. reflexióra fókuszáló 5. diszciplínára fókuszáló (a diszciplináris megértésre fókuszál a pedagógiai tudás fejlesztése érdekében, pl. beszélgetések tanításról, folyamatra fókuszál olvasmányokról; tanítási projektek) 6. akciókutatásra vagy vizsgálódásra fókuszáló (a tanulás-tanítás kérdéseinek vizsgálata egyénileg vagy csoportban) A hazai felsőoktatásban az oktatói tanulás támogatásának tudatosan tervezett, rendszerbe foglalt megközelítéseiről még nem beszélhetünk, de alapvetően az látszik, hogy a fentebbi megközelítések közül a tanuló- és tanulásközpontú irány erősödik, amit egyrészt az oktatás területén jelentkező problémák, hallgatói lemorzsolódások; másrészt a technológiai változások, a digitális oktatás térhódítása hozott magával; harmadrészt pedig a tanulási eredmények megközelítésével kapcsolatos országos szintű elvárások is felerősítettek (Derényi, 2018). 2. OKTATÓKÖZÖSSÉGEK TANULÁSA EGY HAZAI KÖRKÉP TÜKRÉBEN Az oktatók szakmai fejlődésének és tanulásának egyik jelentős módja, amikor az oktatók a mindennapi munkájuk végzése során ún. gyakorlatközösségekben tanulnak (Lave & Wenger, 1991; bővebben I. 2. fejezet 2.2. pontjában). Ennek alapja, hogy a munka jellegének, feltételeinek megváltozása ösztönzi a tanulást, nem önmagában az oktatók számára felkínált tanulási lehetőségek, képzések (Boud & Brew, 2013). Az oktatásfejlesztés tipikusan közösségekben zajló tevékenység, mely az oktatók egyéni és közösségszintű tanulását is elősegíti, az oktatók tanul

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.03 MB
Permalink to jpg
022_000018/0155.jpg
Permalink to ocr
022_000018/0155.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu