OCR Output

VIII. VARIÁCIÓK AZ OKTATÓK
SZAKMAI FEJLŐDÉSÉNEK ÉS
TANULÁSÁNAK TÁMOGATÁSÁRA

A hazai felsőoktatásban az oktatást és az oktatás fejlesztését egyre nagyobb fi¬
gyelem övezi, ami persze nem mentes az ellentmondásoktól, például attól, hogy
amíg a tanítás minősége felértékelődik a felsőoktatási intézmények számára,
addig az egyéni oktatói karrierben ez kevésbé lényeges elvárásként értelmeződik.
Az oktatás minősége és fejlesztése összekapcsolódik az oktatók szakmai fejlődé¬
sének és tanulásának ügyével, hiszen az oktatók és oktatóközösségek válhatnak
a változás kulcsszereplőivé. Ebben a fejezetben éppen azt az izgalmas pillanatot
kívánjuk elemezni, amikor elindulnak az oktatók szakmai fejlődését és tanulását
támogató fejlesztések. Milyen különböző fókuszai és útjai lehetnek az oktatói
tanulás támogatásának, hogyan indulnak el, milyen eredményeket hoznak, milyen
nehézségek merülnek fel, és mindezek során hogyan tanulnak az oktatók, vezetők
és támogatók? A fejezetben e kérdések megválaszolásához először az elméleti
kereteket tisztázzuk: az oktatók szakmai fejlődésének és tanulásának támogatási
koncepcióit; a hazai támogatási módok oktatói tapasztalatait, valamint az oktatói
szakmai tanulás támogatásának értékelési lehetőségeit. Ezután az empirikus
vizsgálatunk alapját képező, a hazai kontextusban kevésbé alkalmazott, fejlesztés
(design) alapú kutatás megközelítését mutatjuk be, majd végül a két felsőoktatási
esetben végzett, az oktatói tanulás támogatását szolgáló fejlesztések négy variá¬
ciójának tapasztalatait és eredményeit járjuk körbe.

I. AZ OKTATÓI TANULÁS TÁMOGATÁSÁNAK KONCEPCIÓI

Az oktatói tanulás fogalom és használata még bizonytalan a hazai szakirodalom¬
ban. A nemzetközi szakirodalomban általában az oktatók holisztikus fejlődését,
tanulását (academic development) és a tanári szerephez kötődő fejlődését, tanulását
(professional/instructional development) szokták megkülönböztetni, az előbbi az
oktatók mint kutatók, oktatók, szakértők stb. fejlődésére vonatkozik, az utóbbi
pedig kifejezetten a tanári tevékenységekhez kötődő tanulást jelenti (Ákerlind,