OCR
6. AZ EREDMÉNYEK ÉRTELMEZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE I5I A kollégákkal való szakmai tanuláshoz a kompetenciák észlelt eredményessége és fontossága is hozzájárul, ami a többi szakmai tanulási tevékenység esetében nem volt jellemző. A kollégákkal való együttműködés az oktatásban és a képzés fejlesztése, monitorozása kompetenciáknak nemcsak az észlelt eredményessége, hanem fontossága is szerepet játszott a kollégákkal való szakmai tanulás tevékenységének megjelenésében. Mindez azt mutatja, hogy a kollégákkal való szakmai tanulás esetében az oktatók együttműködés iránti elköteleződése is lényeges szempont, szemben más szakmai tanulási tevékenységgel, ahol elsősorban az észlelt kompetenciák járulnak hozzá az adott tanulási tevékenységek megjelenéséhez. Összességében a szakmai fejlődés nézetei és az oktatói kompetenciák sajátosan alakíthatják a szakmai fejlődés és tanulás útjait, ami az oktatók szakmai fejlődésének támogatására kialakított rendszerek alapját képezheti. Egyrészt ez azt jelenti, hogy amikor új szakmai tanulási formákat kínálunk a felsőoktatásban, akkor érdemes figyelembe venni azt, hogy az oktatók milyen szakmai fejlődéssel kapcsolatos nézetekkel rendelkeznek, milyennek látják oktatói kompetenciáikat, hiszen ezek segíthetnek a résztvevők számára ösztönző szakmai tanulási formák megválasztásában. Például azok az oktatók, akikre jellemző a képzésbe újonnan érkező ballgatók egyetemi szocializációjának segítése, mentorálása, nyitottabbak lehetnek a pedagógiai (tovább)képzéseken való részvételre, szakirodalmak olvasására. Másrészt az eredmények ráirányítják a figyelmet a szakmai fejlődés és tanulás egyes típusainak kihívásaira is, ami szintén meghatározó kiindulópontja lehet az oktatók szakmai fejlődését támogató fejlesztéseknek. Például az új oktatási módszerek kipróbálása, megosztása kompetencia észlelt eredményessége negatívan befolyásolja a reflexió általi tanulást, ami a reflektív gyakorlat kapcsán a változásra való nyitottság problémáját is jelzi. Így a szakmai fejlődés támogatásakor megfontolandó a reflektív gyakorlat komplexitására való felkészítés (Kreber, 2002), tervezett támogatása, vagy éppen a reflektív tanulás kiegészítése más tanulástámogatási formákkal. Még egyszer hangsúlyozva az intézményi hatások fontosságát is, reményeink szerint a vizsgált személyes tényezők és a szakmai tanulással kapcsolatos összefüggéseik erősíthetik az oktatók támogatására kidolgozott programok, rendszerek fejlődését a hazai felsőoktatásban.