Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000018/0000

Tanulásközpontú felsőoktatás. Oktatók a tanításról, szakmai fejlődésről és tanulásról

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Kálmán Orsolya
Title (EN)
Learning-Centred Teaching in Higher Education. Hungarian university teachers' perspectives on teaching, professional development and learning
Field of science
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Felsőoktatás / Higher education (12836)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000018/0151
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 152 [152]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000018/0151

OCR

6. AZ EREDMÉNYEK ÉRTELMEZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE I5I A kollégákkal való szakmai tanuláshoz a kompetenciák észlelt eredményessége és fontossága is hozzájárul, ami a többi szakmai tanulási tevékenység esetében nem volt jellemző. A kollégákkal való együttműködés az oktatásban és a képzés fejlesztése, monitorozása kompetenciáknak nemcsak az észlelt eredményessége, hanem fontossága is szerepet játszott a kollégákkal való szakmai tanulás tevékenységének megjelenésében. Mindez azt mutatja, hogy a kollégákkal való szakmai tanulás esetében az oktatók együttműködés iránti elköteleződése is lényeges szempont, szemben más szakmai tanulási tevékenységgel, ahol elsősorban az észlelt kompetenciák járulnak hozzá az adott tanulási tevékenységek megjelenéséhez. Összességében a szakmai fejlődés nézetei és az oktatói kompetenciák sajátosan alakíthatják a szakmai fejlődés és tanulás útjait, ami az oktatók szakmai fejlődésének támogatására kialakított rendszerek alapját képezheti. Egyrészt ez azt jelenti, hogy amikor új szakmai tanulási formákat kínálunk a felsőoktatásban, akkor érdemes figyelembe venni azt, hogy az oktatók milyen szakmai fejlődéssel kapcsolatos nézetekkel rendelkeznek, milyennek látják oktatói kompetenciáikat, hiszen ezek segíthetnek a résztvevők számára ösztönző szakmai tanulási formák megválasztásában. Például azok az oktatók, akikre jellemző a képzésbe újonnan érkező ballgatók egyetemi szocializációjának segítése, mentorálása, nyitottabbak lehetnek a pedagógiai (tovább)képzéseken való részvételre, szakirodalmak olvasására. Másrészt az eredmények ráirányítják a figyelmet a szakmai fejlődés és tanulás egyes típusainak kihívásaira is, ami szintén meghatározó kiindulópontja lehet az oktatók szakmai fejlődését támogató fejlesztéseknek. Például az új oktatási módszerek kipróbálása, megosztása kompetencia észlelt eredményessége negatívan befolyásolja a reflexió általi tanulást, ami a reflektív gyakorlat kapcsán a változásra való nyitottság problémáját is jelzi. Így a szakmai fejlődés támogatásakor megfontolandó a reflektív gyakorlat komplexitására való felkészítés (Kreber, 2002), tervezett támogatása, vagy éppen a reflektív tanulás kiegészítése más tanulástámogatási formákkal. Még egyszer hangsúlyozva az intézményi hatások fontosságát is, reményeink szerint a vizsgált személyes tényezők és a szakmai tanulással kapcsolatos összefüggéseik erősíthetik az oktatók támogatására kidolgozott programok, rendszerek fejlődését a hazai felsőoktatásban.

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.08 MB
Permalink to jpg
022_000018/0151.jpg
Permalink to ocr
022_000018/0151.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu