OCR Output

146 VII. OKTATÓI NÉZETEK HATÁSA A SZAKMAI FEJLŐDÉS ÉS TANULÁS GYAKORLATAIRA

A tanításra vonatkozó reflexió volt a hazai oktatók körében a legtipikusabb
útja a szakmai fejlődésnek és tanulásnak. A többváltozós regressziós modellben
e szakmai tanulás módjának a legerősebb előrejelzői a hallgatók tanulásának
támogatására fókuszáló szakmai fejlődés nézete, a saját tanítási gyakorlat elemzése,
vizsgálata, értékelése észlelt és fontosnak is tartott kompetenciaterülete (1. 7.1. t4b¬
lázat). Továbbá a reflexióra épülő tanulást pozitívan befolyásolta még a ballgatók
tanulásának, eredményeinek értékelése, visszajelzés nyújtása és a tehetséges hallgatók
tanulásának, fejlődésének segítése. Ezzel szemben az új oktatási módszerek kipróbálása,
megosztása az egyetemen kompetencia fontossága és az egyetemen kívüli partnerek¬
kel való együttműködés az oktatás érdekében kompetencia észlelt eredményessége
inkább csökkentette a reflexió általi szakmai tanulást. Ez utóbbi összefüggés arra
hívhatja fel a figyelmet, hogy az egyetemi oktatók a reflexiót elsősorban az egyéni
tanulás mikroszintjéhez kötik, illetve hogy a kísérletezés, a kockázatvállalás nem
járul jelentősen hozzá a reflektív szakmai tanulás megjelenéséhez.

7.1. táblázat. Az oktatók reflexióra épülő szakmai tanulása és ezek előrejelzői

B BSE Beta
Konstans 2,00 0,17
A saját tanítási gyakorlat elemzése, vizsgálata, értékelése kompetencia fontossäga | 0,08 0,02 0,20***

A ballgatók tanulásának, eredményeinek értékelése, visszajelzés nyújtása észlel
allgatók tanulásának, eredményeinek értékelése, visszajelzés nyújtása észlelt 0,07 0,02 0,14°**

eredményességének kompetenciája

A ballgatók tanulásának támogatására fókuszáló szakmai fejlődés nézete 0,18 0,03 0,20***

Új oktatási módszerek kipróbálása, megosztása az egyetemen (pl. projekt, 0,04 0.01 011
tükrözött osztályterem...) kompetencia fontossága , , ,

A saját tanítási gyakorlat el ése, vizsgálata, értékelése k tencia észlelt
saja ant astgya orlat elemzése; vizsga ata, erteRelese ompe encia eszle. 0,05 0,02 0,14**

eredményessége

Egyetemen kívüli partnerekkel való együttműködés az oktatás érdekében
. -0,03 0,01 -0,10**
kompetencia észlelt eredményessége

Tebetséges hallgatók tanulásának, fejlődésének segítése k. ia észlel
ebetséges hallgatók tanulásának, fejlődésének segítése kompetencia észlelt 0,03 0,02 0,08*

eredményessége

Megjegyzés: R"-0,202 A többváltozós lineáris regresszióanalízist lépésenkénti (stepwise) eljárással végeztük,
a legjobb modell a 7. lépésben jött létre. "p c 0,05, "p < 0,01 és ***p < 0,001

A kollégákkal együttműködő szakmai tanulás elsősorban szintén a ballgatók tanu¬
lásának támogatására fókuszáló szakmai fejlődés nézetéhez kapcsolódott, valamint
a kollégákkal való együttműködés fontosnak és eredményesnek észlelt kompetenci¬
aterületéhez (7.2. táblázat). A képzések fejlesztése, monitorozása kompetencia bár
kisebb mértékben, de hozzájárul a kollégákkal együttműködő szakmai tanulás
megjelenéséhez. Meglepő eredmény, hogy a ballgatók tanulásának, eredményeinek
értékelése, visszajelzés nyújtása kompetencia észlelt eredményessége inkább csökkenti
a kollégákkal együttműködő szakmai tanulás lehetőségét.