Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000018/0000

Tanulásközpontú felsőoktatás. Oktatók a tanításról, szakmai fejlődésről és tanulásról

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Kálmán Orsolya
Title (EN)
Learning-Centred Teaching in Higher Education. Hungarian university teachers' perspectives on teaching, professional development and learning
Field of science
Oktatástudomány / Educational sciences (12830), Felsőoktatás / Higher education (12836)
Series
Metszéspontok
Type of publication
monográfia
022_000018/0141
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 142 [142]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000018/0141

OCR

2. ELMÉLETI KERETEK I4I A személyes tényezőkként kiemelt szakmai fejlődésről, tanulásról kialakított nézeteket, valamint az oktatók észlelt és fontosnak tartott kompetenciáit már részletesen bemutattuk az 5. és 6. fejezetekben, ezért itt most csak az elméleti keretben eredményként megjelenő szakmai fejlődés és tanulás tevékenységeire térünk ki. 2.1. A szakmai fejlődés és tanulás gyakorlata Az oktatók sokféle szakmai tanulással kapcsolatos gyakorlatait, tevékenységeit elemezték, és vizsgálták az egyes tevékenységek eredményességét a felsőoktatásban. Ugyanakkor fontos látni, hogy a tanítási gyakorlat sokféleségét nehéz rendszerezni, több tanulási tevékenység átfedésben All egymassal (Ferman, 2002; Knight et al., 2006), például a formális pedagógiai képzések és a közös informális beszélgetések vagy a reflektálás és a tanítás kutatása. Ferman (2002) ausztrál egyetemen végzett vizsgálatában az oktatók a szakmai fejlődés és tanulás kollektív és formális útjait tartották eredményesebbnek, de például az Open University részmunkaidős oktatói, éppen ellenkezőleg, a nem formális tevékenységeket ítélték fontosabbnak (Knight, Tait, & Yorke, 2006). További tanulmányok arra hívták fel a figyelmet, hogy az oktatók a szakmai fejlődés és tanulás kollegiális módjait (pl. társmentorálás) érzik meghatározóbbnak, mint az egyéni utakat (King, 2004; Hott & Tietjen-Smith, 2018, Wood, Vu, Bower, Brown, Skalicky, Donovan, Loch, Joshi, & Bloom, 2011). A szakmai fejlődés és tanulás egyes formáival, tevékenységeinek eredményességével is foglalkoztak kutatások (pl. Gibbs & Coffey 2004; Cilliers & Herman 2010; Crawford, 2010; Norton et al., 2005; Postareff, Lindblom-Ylanne, & Nevgi, 2008; Stes & Van Petegem, 2011). A formalis pedagögiai (tovabb)kepzesek eseteben azt találták, hogy ha a képzés a hallgatóközpontú megközelítésekre fókuszál, akkor az pozitívan hat az oktatók tanításról alkotott nézeteire, valamint tanítási megközelítésükre, hosszabb távon, bár kisebb mértékben a hallgatók tanulására is (pl. Gibbs & Coffey 2004; Cilliers & Herman 2010; Stes & Van Petegem 2011). Az oktatök úgy érezték, hogy a formális pedagógiai képzések pozitívan hatottak az identitásalakulásukra (Van Lankveld et al., 2017), de problémaként merülhet fel, ha a képzések kevésbé építenek a partneri és a kollegiális kapcsolatokra (pl. Owens, 2015). A kollaboratív vagy együttműködő tanulás különböző megközelítései, mint például a gyakorlat- közösségek, a team tanulás, a hálózatok mind értékes elemei az intézményi stratégiáknak csakúgy, mint az oktatók által kedvelt megoldásoknak. A kollaboratív tanulás kapcsolódik a munka alapú megközelítéshez és érzékenyebb a diszciplináris kultúrákra is, mint a (tovabb)képzési programok (Boud & Brew, 2013; Cox & McDonald, 2017; Crawford, 2010). Amíg a szakmai fejlődés és tanulás kollaboratív sajátosságairól nem felsőoktatási kontextusban számos pozitív

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.24 MB
Permalink to jpg
022_000018/0141.jpg
Permalink to ocr
022_000018/0141.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu