OCR Output

4. EREDMÉNYEK 133

6.2.ábra. Az oktatók azon észlelt kompetenciaterületei,
amelyek a tanítási tapasztalattal szignifikánsan változnak (N-960)

Kurzusok tervezése, fejlesztése

A tudomány-, szakterület meghatározó és új elemeinek
szakszerű tanítása

A hallgatók tanulásának támogatása, facilitálása

Tehetséges hallgatók tanulásának, fejlődésének segítése

A hallgatók tanulásának, eredményeinek értékelése, visszajelzés
nyújtása

Képzés/szak fejlesztése, monitorozása

Egyetemen kívüli partnerekkel való együttműködés az oktatás
érdekében

A saját tanítási gyakorlat elemzése, vizsgálata, értékelése

u kevesebb mint 9 éve 10-19 éve 20-29éve WMtöbb mint 30 éve

Szignifikáns különbségeket tehát egyfelől a hallgatók tanulástámogatása terén
találtunk (H(3)—12,50 pc0,01), bár itt nem beszélhetünk ugrásszerű, nagymér¬
tékű változásokról. Másfelől a legtöbb különbséget a hagyományosan is lényeges
felsőoktatási tevékenységekben tapasztaltunk, azaz a tudományterületek új eleme¬
inek tanitäsa (H(3)=58,43 p<0,01), akurzusok tervezése (H(3)—8790 pc0,01), a
tehetséggondozás (H({3)=29,38 p<0,01) és a hallgatök tanuläsänak, eredmenyeinek
értékelése (H(3)-11,19 pc0,05) terén. A legjelentősebb változások a kezdő/első
oktatói időszak (1-9 év tanítási tapasztalat) után következnek be, de alapvető
tendencia, hogy a tanítási tapasztalattal a kompetenciaérzet fokozatosan nő. Ez
alól csak a hallgatók tanulásának támogatása kompetenciaterület kivétel, ahol a
20-29 éve tanítók érzik magukat a legkompetensebbeknek, és ebben az esetben az
ugrásszerű kompetencianövekedés is inkább a második, nem pedig a kezdő időszak
után jelenik meg. További kivétel az értékelés kompetenciaterülete, aminek megí¬
télése 20 év után már nem változik jelentősen. Az oktatói kompetenciák harmadik
csoportja, ahol jelentős különbségeket találtunk, olyan tevékenységekhez kapcso¬
lódik, amelyek részben már szervezeti, tanszéki szintű feladatként jelennek meg.
Jellemző lehet, hogy az oktatók ezekbe a feladatokba aktívan, irányító szerepben
csak a pályájuk későbbi szakaszában vonódnak be: ilyen például a képzésfejlesztés
(H(3)= 62,70 p<0,01) és az egyetemen kívüli partnerekkel való együttműködés
(H(3)=25,64 p<0,01). Jöl lätszik az is, hogy ezeknel a kompetenciaterületeknel
már nemcsak az első 10 év után van egy ugrásszerű változás, hanem a képzés¬
fejlesztésben 20 év után, a külső partnerekkel való együttműködésben pedig