A ballgatók tanulásának támogatása kompetencia kevésbé jellemző az agrár-, a
műszaki és a természettudomány oktatóira, viszont a bölcsészeti, a pedagó¬
gusképzési és a sporttudományi területen erősebb, összevetve azokkal, akik
ilyen területen nem tanítanak, A szintén tanulásközpontúsághoz kötődő kom¬
petenciaterület, az újonnan érkező ballgatók szocializációjának segítése kapcsán
pedig azt látjuk, hogy a több képzési területen való tanítás különösen pozitívan
befolyásolja az észlelt kompetenciát. Az orvos- és egészségtudomány, vala¬
mint a társadalomtudomány oktatói körében is akkor észlelik legpozitívabbnak
a kompetenciáikat, ha az adott képzési terület mellett máshol is tanítanak.
A kemény tudományok képviselői itt is alacsonyabbra értékelik a kompetenciáikat,
akár a hallgatók tanulástámogatása kapcsán: a csak orvos- és egészségtudomány
területén oktatókra, valamint a természettudományi képzésben tanítókra is ez
a kompetencia kevésbé jellemző.
Az online tanulási környezetek tervezése különösen erős a gazdasági, informa¬
tikai, műszaki területen oktatók körében, főként, ha még más képzési terüle¬
teken is tanítanak. Ezzel szemben az orvos- és egészségtudományi, valamint a
hittudományi terület oktatói ezt a kompetenciaterületet alacsonyabb szintűnek
észlelik. Azaz ezen a kompetenciaterületen a kemény- és puhatudományok
közti tipikus különbségek nem észlelhetőek, a kemény tudományterületek kép¬
viselői jobbnak és kevésbé jónak is észlelik a kompetenciáikat. Az új módszerek
kipróbálását, megosztását is eltérően észlelik az egyes képzési területek oktatói:
a pedagógusképzés, a művészeti és művészetközvetítési képzési terület, valamint
az informatika mellett mást is tanító oktatók eredményesebbnek tartják magukat.
Míg a hittudomány és a természettudomány képviselői kevésbé jónak észlelik ezt
a kompetenciaterületüket.
Lényeges összefüggés, hogy éppen azok a kompetenciaterületek, ahol a képzési
területek szerint nagyobb különbségek vannak az oktatók közt, azok nem szen¬
zitívek a tanítási tapasztalat növekedésére — ami különösen meghatározó, hiszen
ezek a területek kifejezetten a felsőoktatás újfajta feladataihoz kapcsolódnak
(I. 7.3. számú táblázat). Ez alól a hallgatók tanulásának támogatása kivétel, ahol a
képzési terület mellett számít a tanítási tapasztalat is. A 13 kompetenciaterület
közül nyolc változik a tanítási tapasztalat növekedésével (I. 6.2. ábra).