6.2. táblázat. Az oktatói kompetenciák fontossága és észlelt eredményessége
egy 1-10 terjedő skálán (N-960)
Fontosság Észlelt eredményesség
Rangsor Átlag és | Rangsor Âtlag és
szórás szórás
Tehetséges hallgatók tanulásának, fejlődésének 1. 9,13 (1,25) 5. 8,20 (1,86)
segitése
A tudomany-, szakterület meghatározó és új elemei- 2. 8,99 (1,33) 1. 8,51 (1,56)
A hallgatók tanulásának, eredményeinek értékelése, 3. 8,82 (1,47) 3. 8,39 (1,71)
Kurzusok tervezése, fejlesztése 4. 8,66 (1,62) 2. 8,49 (1,87)
A hallgatók tanulásának támogatása, facilitálása 5. 8,50 (1,64) 6. 7,84 (1,94)
Kollégákkal való együttműködés az oktatás során 6. 8,41 (1,85) 4. 8,28 (1,99)
sat anti gyakorlat elemzése, vizsgálata, 7. 8,27 (1,97) 7. 7,69 (2,20)
Képzés/szak fejlesztése, monitorozása 8. 8,16 (2,11) 8. 7,00 (2,70)
A képzésbe újonnan érkező hallgatók tanulásának 9. 7,95 (2,00) 10. 6,84 (2,45)
Egyetemen kívüli partnerekkel való együttműködés 10. 7,58 (2,26) 9. 6,87 (2,80)
az oktatás érdekében
Új oktatási módszerek kipróbálása, megosztása az 11. 7,17 (2,44) 11. 6,53 (2,79)
egyetemen (pl. projekt, tükrözött osztályterem...)
A képzésbe újonnan érkező hallgatók egyetemi szoci- 12. 6,37 (2,59) 12. 5,64 (2,78)
alizációjának segítése, mentorálása
Online tanulási környezetek tervezése, kivitelezése 13. 6,10 (2,66) 13. 5,27 (2,87)
Ha részleteiben nézzük, akkor az oktatók a legfontosabb kompetenciaterületnek a
tehetséges hallgatók tanulásának segítését tartják, ami fontosságát tekintve teljesen
elszakad a többi hallgatói csoport (pl. újonnan érkezők) speciális támogatásától.
Ezt követik azok a kompetenciák, amelyek elsősorban a szakmai tartalmak taní¬
tásához, értékeléséhez, tervezéséhez kötődnek, azaz a szakterület új elemeinek
tanítása; a hallgatók tanulásának, eredményességének értékelése; valamint a kur¬
zustervezés, Ezek a kompetenciaterületek tehát elsősorban nem a tanulásközpontú
pedagógiák megvalósításához szükségesek, főként, ha azt is számításba vesszük,
hogy a korábbi kutatások szerint (Soreco Research, 2014 idézi Berács et al, 2015;
Vámos, 2011) az értékelés területén nem jellemző az új tanulásközpontú, tanulási
eredményekhez kötődő megoldások keresése. Ugyanakkor a legfontosabbak közt
szerepel a hallgatók tanulásának támogatása, facilitálása is, ami a tanulásközpontú
irány elfogadottságának növekedését is jelzi.