OCR Output

9. UDVARIASSÁG- ÉS BESZÉDAKTUS-VIZSGÁLATOK A MAGYARBAN

— Egy doboz gyufát is. Mennyit fizetek?

— Egy füzet, egy boríték, és egy doboz gyufa - az 65 for¬
int.

— Tessék. Köszönöm.

-Én köszönöm. (Halló, itt Magyarország 1: 26)

A 11. leckében, a Vendégségben témakör keretében újra előkerül
a kérés. Szintén kis szituációk keretében gyakoroltatja a direkt
kérési stratégiát, újra a vásárlás témakörén. Itt szintén az explicit
performatívum jelenik meg. Például:

— Mit iszol?

— Egy kis sört kérek.

— Barnát vagy világosat?

— Inkább világosat. (Halló, itt Magyarország 1: 82)

A 16. lecke témaköre a tömegközlekedés. A címben megjelenő kérés:
Jegyeket, bérleteket kérem! kérési stratégiája a legközvetlenebb (szár¬
maztatott mód), ebben az esetben a kérés illokúciós erejét a felszólító
mód és a kér ige használata adja. Például:

— Jegyeket bérleteket kérem ellenőrzésre.
— Tessék.
— Köszönöm. (Halló, itt Magyarország 1: 116)

A 16. leckében a kéréshez kapcsolódóan a -hat/-het kepzö is
megjelenik. Funkciójára a könyv ugyan nem hívja fel a figyelmet, a
beszédszituációkból ez kikövetkeztethető. A formát és a funkciót a
tankönyv szituációk segítségével gyakoroltatja (vö. Halló, itt Magyar¬
ország 1: 17).

A Halló, itt Magyarország II. tankönyv 4. leckében az útbaigazítás
beszédszituációjában két nyelvi eszköz jelenik meg: a Legyen szives +
inf. és az Elnézést kérek! 4-hat/-het képző. Az 5. fejezetben a közvetlen
felszólítással kifejezett kérés kontextusban történő működése és ennek
udvarias formája figyelhető meg a fejezetet kezdő dialógusban: Hívja
mentőket és a rendőrséget! / Mondja el, legyen szíves, mi történt (Halló,
itt Magyarország 2: 37). A kontextusnak megfelelő forma elsajátí¬
tását talán némiképp zavarhatja, hogy az elsőt egy járókelő, a máso¬

+ 72e