OCR Output

9.4. A KÉRÉS MEGJELENÉSE A MID-BEN

hogy... udvarias kérést kifejező nyelvi szerkezet is megjelenik a felté¬
teles módú igealakokkal együtt (pl. Megnéznéd a számítógépemet?
Megtennéd, hogy megnézed a számítógépemet?). A kérések az azokra
adott pozitív (Persze, Mindjárt, egy pillanat) és negatív (Sajnos nem
tudom 4 inf., mert... és Ne haragudj / Ne haragudjon, de nem tudom +
inf, mert...) válaszlehetőségekkel is kiegészülnek.

A 7. fejezet (A szállodában) az eddig elsajátított nyelvi eszközök
összekapcsolását végzi el. Például szituációkhoz kötve gyakoroltatja a
feltételes mód / legyen szíves -- inf. szerkezetet (Kitöltené ezt a bejelentő¬
lapot? - Legyen szíves kitölteni ezt a bejelentőlapot!). Udvarias kérések
és kérdések feladatnál a -hat /-het, a feltételes mód és a tud segédige
feltételes módú alakja -- inf. formákhoz kapcsolódóan mind a tankönyv,
mind a munkafüzet két fontos dologra hívja fel a figyelmet. (1) Az udva¬
rias kérések első személyben (E/1 és T/1) a -hat/-het képzővel (Elkér¬
hetem a tollat?), illetve a -hat/-het -- feltételes móddal (Elkérhetném
a tollat?) hozhatók létre. A feltételes móddal kiegészülő alakok udva¬
riasabbak. De amennyiben más embert kérünk meg valamire, akkor
az udvarias kérést feltételes móddal (Adna egy tollat?) vagy a tud ige
feltételes módú alakjával -t inf. lehet kifejezni (Tudna adni egy tollat?).
A tud ige alkalmazása opcionális. (2) Az első személyben alkalmazott
nyelvi eszközöket csupán engedélykérésre használjuk.

9.4.2. LEPESENKENT MAGYARUL

A Lépésenként magyarul 1. tankönyvben a kérés különböző formái a
tankönyvben a 2., a 17., 18., 31., a 36. és a 39. leckékben jelennek meg.
A 2., a 17. és a 18. leckében a kérést megvalósító megnyilatkozások a
tárgyrag elsajátításához kapcsolódnak, például:

— Kérek egy kiló epret és egy fél kiló kenyeret.
— Tessék. 875 Ft-t kérek.

A 31. leckében a főnévi igenév képzésével ismerkedhet meg a nyelv¬
tanuló. Ehhez kapcsolódóan a szeretne -- inf., majd a légy szíves / legyen
szíves 4 inf. kontextusban történő gyakoroltatásával a kérés beszédak¬
tusának elsajátítása is előtérbe kerül. Például a fejezet 11. feladata: Páro¬
sítsa a képeket a mondatokkal! Az itt szereplő udvarias kérések: Elnézést,

+69 +