Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000016/0000

Pesti magánszínházak a két világháború között. Transzatlanti hatások, lokális érdekvédelem

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Heltai Gyöngyi
Title (EN)
Private Theatres in Pest Between the two World Wars. Transatlantic influences, local interest protection
Field of science
Társadalom-, gazdaság-, kultúra- és politikatörténet / Social, economic, cultural and political history (12986)
Series
Humaniórák
Type of publication
monográfia
022_000016/0125
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 126 [126]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000016/0125

OCR

Roboz Imre és a Vígszínház nemzetközi kapcsolatrendszere... s 125 művész, nagyon jó színpadi komédiákban, de nem hinném, hogy bármilyen esélye lenne a filmvásznon. Eltekintve attól, hogy nem beszél idegen nyelveket, nem is látszik túl fiatalnak, valójában nem több 26-27 évesnél, de jóval többnek látszik 30-nál."! Kezdő színésznők vagy fiatal operaénekesek nevei ezután is felbukkantak a levelezésben, de a Roboz-Farley-munkakapcsolat révén egyikük sem kapott szerződést a Paramountnál. Darabközvetítés: konfliktusok, ellentmondások Roboz - kiváló kapcsolatai, határtalan munkabírása és megegyezésre törekvő, óvatosan rámenős tárgyalási stílusa ellenére - darabügynökként korántsem volt olyan sikeres, mint színigazgatóként. Pedig üzletileg érdekelt volt, hiszen 1926 után a Vígszínház bérlőjeként gyakran maga rendelkezett a náluk bemutatott magyar darabok angolszász jogaival. Ugyanakkor pesti konkurensei (Marton Sándor, illetve Incze Sándor és Gilbert Miller) a transzatlanti exportban hatékonyabbnak bizonyultak. E versenyben a Paramount konszern soklépcsős jóváhagyási mechanizmusa is hátrányt jelentett. Mire Farley, a New York-i, majd a hollywoodi iroda rábólintott a kötésre, addigra Gilbert Miller már elhalászta Roboz elől Vaszary János Angyalt vettem feleségül című darabját.? Ezután Hatvany Lilinek, egy a Vígszínházban még bemutatás előtt álló darabját, A varázsigét (Spell) ajánlotta lekötésre.? De hiába látott benne fantáziát Farley, a Paramount transzatlanti darabkereskedelemi hierarchiájában relatíve magas pozíciója ellenére, nem dönthetett az opcióról." Mire aztán megérkezett a New York-i és hollywoodi iroda válasza, addigra a szerző már eladta az amerikai előadásjogokat Gilbert Millernek. E bürokratikus lassúság miatt némi indignálódás is érezhető Roboz 1932. október 24-i levelében: , Remélem, hogy az ő [Ike Blumenthal] hazajövetele több függő kérdést is tisztázni fog, és valamilyen rendszert tudunk majd akkor csinálni a darabok vásárlása tekintetében, és talán mód lesz arra is, hogy a döntés az Önök részéről egy-egy darabra vonatkozólag rövidebb idő alatt történjék." 5 Roboz Imre levele Frank Farleynek, 1938. november 17., Uo. # Roboz Imre levele Frank Farleynek, 1932. julius 19., Uo. 83 Roboz Imre levele Frank Farleynek, 1932. szeptember 26., Uo. 54 (chief literary material scout for the Production Department on the Continent and the chief production representative in Europe for Paramount Pictures) “With headquarters in London he will examine all play and literary material originating in that part of the world, will make selections of players for American tests, and will personally direct these tests.” N. N.: Important post for Frank Farley, Paramount International News, Vol. 2. No 3. 1935. May 1st, 8. 5 Roboz Imre levele Frank Farleynek, 1932. október 24., OSZK SZT Irattár Vígszínház iratai 374.

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.26 MB
Permalink to jpg
022_000016/0125.jpg
Permalink to ocr
022_000016/0125.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu